Bulimi/anorexia

2008-10-01 21:07:19
Tankar Och Funderingar
Läste Blodinbellas blogg, om bulimi och anorexia. Tyckte det lät som en bra sak att skriva om, så jag härmar henne lite.

Bulimi och Anorexia är en allvarlig sjukdom, bland såväl killar som tjejer. Det är hemskt att man tittar på nästan onaturligt smala modeller och får de som förebilder.
Jag vet att jag gör det ibland, tittar på de alltså, och önskade att min kropp var lite mer åt det hållet. Men när jag säger det högt, säger folk åt mig att jag redan är smal, har fin kropp osv. Svårt att tro på det, när det ända man ser är en liten bullmage och hängande armar i spegeln.
Jag ska inte påstå att jag vet hur det är att ha dessa två ätstörningar. Men jag kan fatta hur det känns att se den där bilden i spegeln. Som dessutom är enormt felaktig.
Förstår inte hur vissa företag kan använda så himlans smala modeller till vartenda modelljobb.
Det är inte ens snyggt.
En positiv sak är att när jag har gått på stan har jag sett skyltdockor med lite mera kött på benen. Underbart att se.
Men sedan är det klart att man inte ska ha modeller/skyltdockor som är överviktiga. Det är inte heller hälsosamt.

Stå för den du är ! Ingen annan kan göra det för dig.
Om du tycker att du är tjock , so what,  egentligen ?
Det gör dig inte sämre, eller fulare, eller äckligare.
(Säger jag...)

sedan vill jag berömma och tipsa om tyras blogg. Hon bevisar att kändisar och modeller egentligen inte alls är sådär smala som vi ser de. Och de har inte alls det där perfekta leendet, eller den perfekta hyn. Man får se före och efter bilder, av en redigering som tidningar osv gjort, för att lura oss att de är helt perfekt. Den nakna sanningen helt enkelt. Dessutom är hon själv modell.


Som sagt, den du ser i spegeln är inte du. Ta ett kort av dig själv, och du ser vem du egentligen är.
Sa någon som besökte min förra skola, som gjorde som Tyra och visade oss för och efter bilder. Stämmer till större del.

Sedan vill jag också säga att de som inte lyfts fram lika mycket, det är killarna med dessa ätstörningar. Fattar inte varför det, när vi nu påstås bo i ett sådant jämställt samhälle. Det finns kanske inte riktigt många killar som tjejer, men de finns! Men de får inte synas, får inte hjälpen, får inte veta vad de riktigt håller på med.
Det är inte så det ska vara. Fram med killarna med ätstörningar !
Missförstå mig inte nu, jag vill inte att de ska bli fler, bara att de ska få lika mycket uppmärksamhet i media.

Ha det bäst
Puss puss
Elin.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0