Påskafton

2010-04-04 13:09:54
Min Dag

Det var så fint väder att vi bestämde oss för att vara ute mestadelen av dagen.

Vi gick ut i skogen för att hämta björkris till mig.


Hittade lite björkris. Pojkvännen tog gladeligen jobbet som påskris-plockare eftersom han fick använda en sekatör. Själv stod jag mest och pekade ut vilka grenar han skulle knipsa av.

Vi har blivit riktiga lavnördar på senaste tiden (mest på grund av att vi arbetade med det när vi hade ekologi-labbar i biologin) och blev förundrade över hur och var de kan växa. En fin fönsterlav för övrigt.

Översvämning efter att snön har smält.

Fick tillslut tillräckligt med björkris så vi gick och lämnade björkriset hemma och tog en promenad i skogen efter att ha skrämt katterna lite.

Förutom att vi hittade massa harbajsar överallt hittade vi en liten myrstack som var full med myror (det svarta är myrorna). De surrade om man lyssnade efter.

Så var det dags att göra iordning påskmiddagen. Min systers verk (ägg med majonäs).

Lax och ägg.

En fin liten blomma som jag fick av farmor och farfar.

Påskmat!
(Det som är i kastrullen är stuvning till omeletten.)

Mormor var vår enda gäst igår, för mammas syskon firade med sina egna barn och några var nere i Småland. Och på påskdagen ska vi fira med de på pappas sida, som för övrigt gjorde annat igår. Vi fick en korg med massa gott i och tre presenter...

I paketen låg det här (: . Tyvärr hade snöret lossnat och försvunnit på min fågel, men det är nog bara att limma fast ett annat snöre.

Sedan gjorde vi äggtoddy ( = äggula, socker och konjak) för att mamma och pappa hade saknat det väldigt mycket de senaste påskarna och ville verkligen ha lite äggtoddy detta året. Vi vispade för hand med skedar och det var riktigt jobbigt! Emelie fuskade och lät mormor vispa lite för henne.
Tyckte det var gott till en början, men sedan var det så mycket socker i att det bara blev äckligt.

Åt massor med godis...


...och spelade spel som Eme och mormor vann.
Sedan gick vi och la oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0