Tingsrättens lärdomar

2010-04-19 19:52:45
Tankar Och Funderingar
Idag fick jag lära mig att man inte ska vara rädd för gamla gubbar som står och tittar på en genom sina fönster. För de är oftast väldigt snälla (och även sådär gulligt roliga och härliga som äldre människor kan vara) och har inte tanken att ta kort på en eller gör/tänker massa äckliga saker. Utan de kan stå där och kolla ut bara för att de "vill" vara vittnen till brott.

För på ett av målen jag var på i Tingsrätten var det tre olika vittnen, och den första var en äldre man (runt 76 år) som sa att han brukade stå och titta i sitt fönster för att det hände olika brott på den gatan han bodde på, och polisen hade vid ett tillfälle sagt att han skulle stå där och inte bry sig om vad andra sa om honom, för han hade kunnat hjälpa till i många brottsmål. Så därför är det väldigt bra att det finns sådana människor.

Dessutom var han en väldigt härlig människa och pratade en underbar Göteborska. Han avslutade de flesta av sina meningar med att lägga till "då va", och det var så härligt att lyssna på. Man blir verkligen glad av göteborska!

Sedan tycker jag att man borde få gå till tingsrätten redan på högstadiet, att det borde vara obligatoriskt och ingå i kursen. För det är mer lärorikt att få se hur en tingsrätt är uppbyggd i verkligheten än att få se det på ett papper. Helst innan man blir straffmyndig också, så att man är mer "förberedd" om man nu skulle hamna i tingsrätten av någon anledning.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0