Italien, dag fem

2011-04-23 10:00:00
Resor - Italien
På tisdagen var vi i italienarnas skola och jag var med på en historialektion. Att de arbetade om andra världskriget var ungefär det enda vi förstod.
Jag och Wille tog en dagstidning som låg i klassrummet och läste lite i den. Det stod något om Zlatan (han hade använt fula ord vid en match) och om Silvia (att hon blev överfallen i New York).

Vid nio-tiden åkte vi med ett tåg till Florens.




Först besökte vi ett mycket gammalt apotek. Där fanns medicin och örter i glasburkar, som i en godisaffär fast med piller istället för godis.


En ängelstaty och Anna.




När vi hade tittat i alla rum och bläddrat i några böcker om parfym och läppstift vandrade vi vidare.


En katedral vi gick förbi. Har ingen aning om vad den heter.


Till slut var vi framme vid floden Arno.


Vi såg den norska flaggan och jag letade efter den svenska men hittade den inte. Dock hittade jag Storbritanniens flagga, som man ser väldigt svagt om man tittar noga till höger på bilden.


På bron Ponte Vecchio finns det massa smyckesaffärer, och det fanns en del fint att titta på. Och några mindre fina smycken att titta på.


Patrik.<3
Det hängde massa hänglås lite överallt kring floden (fick inget kort på det dock) som personer hade hängt upp. Enligt en gammal "sed" ska man gå till floden tillsammans med sin käresta (eller någon man tycker väldigt, väldigt, väldigt mycket om), skriva sina namn på ett hänglås, sätta fast hänglåset någonstans vid floden och sedan kasta nyckeln i floden. Oerhört fint, tycker jag.
Och hade jag vetat det innan vi gick dit hade jag tagit med mig ett hänglås för jag hade ju min käresta med mig.




På en gata utanför Galilei-museet fanns det ett slags solur, fast för månaderna och stjärntecknena istället. Mitt stjärntecken ser ni på översta bilden.




Utanför rådhuset i Florens står en kopia av David-statyn som Michelangelo har skulpturerat.
Den andra statyn till höger vet jag inte riktigt vad det är för någon. Men den är ståtlig den med!


Vi vandrade vidare.




Till Santa Maria del Fiore (som ungefär betyder Heliga Marias blomma) som är en jätte stor katedral i Florens. Så himla stor!


Max och jag medan vi väntar på att alla ska äta upp sin lunch så att vi kunde gå in i katedralen.


Ingången.


Det var mörkt där inne så det blev inte några bra bilder, så ni får bara den här på hur kupolen ser ut på insidan för den blev någorlunda bra i vart fall.


Jag och Bea tände var sitt ljus medan vi tänkte på någon speciell person.


Först hade vi tänkt att gå upp i kupolen, men det var lång kö och lite dyrt så vi struntade i det. Men så hittade jag och Wille den här skylten och tänkte att de här 414 stegen måste vi ju gå uppför!


De ledde upp till tornet som nästan var lika högt som kupolen. Ingen kö och lite billigare, så varför inte?


Det var många, många trappsteg och jag tänkte flera gånger att "nu kan det bara vara några få till".
Det var trångt också, så när man mötte någon som var på väg åt andra hållet fick man ställa sig intill väggen och vänta på att denne skulle passera.


(:


Jätte högt!
(Kortet är taget igenom gallret som ni ser på bilden ovanför.)




Sådan himla fantastisk utsikt!


Kupolen.






En karusell mitt på ett torg.




Man var liksom instängd i en gallerbur när man gick däruppe. Av säkerhetsskäl, skulle jag tro.
Egentligen fick man inte skriva eller rista in små meddelanden, men det fanns såklart människor som hade gjort det ändå.


Simon kastade iväg ett pappersflyplan och vi följde dess väg hela vägen ner tills det träffade marken.
Sedan läste vi på en skylt att man inte fick kasta saker från tornet.




Efter ungefär fyrtio minuter med vacker utsikt gick vi ner igen och strosade runt lite på gatorna. Wille köpte en ny, fin t-shirt och jag provade ett linne men det satt inte så bra som jag hade trott.
Sedan åkte vi tillbaka till Prato för att gå på mässa i en katolsk kyrka. Lite annorlunda och spännande.


På kvällen var det ett farewell-party. Jag som inte gillar att säga hej då trodde att jag skulle börja gråta. Tror det var nära någon gång men det kom inga tårar i vart fall.




Kakor och bakelser.
Det var förresten det jag åt till frukost, kakor alltså och en kopp te. Annorlunda, verkligen.


Smörgåsar som familjen hade gjort till mig. Så himla snällt! Och gott.


Patrik och Linus sjöng karaoke på "My heart will go on". Mycket fint.
Vi dansade lite, åt lite och presenter delades ut till de italienska lärarna som tack för att vi fick komma. Mycket fin kväll.


Efter att ha sagt hej då och kramats tusen gånger åkte vi vidare till Pisa för att se det lutande tornet. Det ar högt och mycket skickligt skulpturerat.
Wille är fotografen, för övrigt.

Medan vi sov i bussen körde busschauffören oss vidare genom natten.


Spara
Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0