Nobel

2012-12-10 17:44:00
Min Dag Tankar Och Funderingar
Idag är det Nobeldagen vilket jag gissar att ingen, med undantag för Patrik, kan ha missat. Jag har tittat på SVT:s Nobelstudion ungefär hela dagen eftersom jag ändå varit hemma på grund av sjukdom (känner mig friskare nu och kan nog jobba imorgon). Kul att de har försökt att förklara vad forskarnas upptäckter spelar för roll för mänskligheten och försökt att förklara vad det egentligen är de har upptäckt så att allmänheten kan få ett större inblick i vad dessa forskares år av studerande och forskande betyder för oss "vanliga" människor.
 
Jag tycker vetenskap, framförallt naturvetenskap är väldigt intressant och läser ofta om vad forskare nyligen har kommit fram till eller hur saker och ting fungerar i naturen och världen omkring oss. Kanske därför som jag har en sådan stor tjusning för det här med Nobelpriset och därför som jag gärna ser hela Nobelmiddagen. Så, ikväll, om  bara en kvart faktiskt, ska jag bänka mig framför teven och följa middagen och prisutdelningen.
 
För övrigt är det tråkigt att det så ofta är män som får priset. Jag menar inte att man ska kvotera in kvinnor utan man ska gå på vem det är som har forskat fram för mänskligheten mest betydande. Kanske att det för det här året bara råkade vara att alla pristagarna var män. Fast det känns ju inte jättetroligt att det absolut inte finns en enda kvinna som skulle få ett av priserna. Kanske att det behövs in mer kvinnor i styrelserna som tar fram pristagarna helt enkelt, för enligt statistik är det lätt att män ger priser till män.
 
Glad Nobeldag på er!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0