Perspektiv i second handaffären

2012-12-30 19:50:00
Tankar Och Funderingar
Igår var jag och Emelie inne i olika second handaffärer i Göteborg. Tanken var att jag skulle hitta en klänning eller liknande att ha på nyår då den jag beställt (och som jag tyckte var alldeles perfekt för nyår och att det inte skulle gå att hitta något lika bra) inte kommer att hinna anlända till mig innan vi säger farväl till det gamla året och hälsar det nya. Jakten gick inte så bra. Det slutade med att Emelie provade koftor och jag bläddrade bland ytterrockarna.
 
I en av butikerna överkom vi en konversation mellan ett sällskap. En av personerna hade provat en kofta, sett att den passade henom och bestämt sig för att köpa koftan. Det vi hörde var att personen i fråga bad en i sällskap betala tio kronor och en annan tjugo kronor. Vad jag förstod var det en del av henoms julklapp. En annan person beslöt sig för att betala hela beloppet på sextio kronor för koftan. Personen som skulle köpa koftan sa att hen skulle betala tillbaka det nästa gång de syntes. Personen som betalade sa att det inte behövdes och att hon hade blivit så ledsen över att hen hade sagt att hen inte hade råd att köpa nya kläder.
 
Det gjorde även mig  ledsen. En kofta för sextio kronor är för mig nästintill gratis men för den här personen var det något dyrt. Jag kände mig bortskämd. Jag som hade tänkt att köpa en klänning  - och även senare gjorde tillsammans med ett par byxor och strumpbyxor - men just då istället hade blivit inställd på att köpa en rock. Mest för att jag ville och kunde. Och för att jag tänkte att en svart rock skulle vara så himla snyggt på mig. Jag köpte inte någon rock.
 
Jag vet att det är fler som kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Inte bara i slutet i månaden innan lönen kommer, utan varje dag. Personer som vänder på varje slant och måste prioritera bland mat och kläder. Personen i affären hade vänner och/eller familj som stöttade henom och det är i alla lägen guld värt. Det är något att tänka på om man märker att det börjar gå dåligt för en vän eller familjemedlem. Att en kofta för sextio kronor kan vara mer värt än att ge en sedel.
 
Samhället vi lever i just nu går mycket ut på att man ska köpa, använda några få gånger och sedan slänga. Även många företags strategi går ut på att tillverka kläder och saker som ska ha en viss, kort hållbarhet. Ur den ekonomiska och miljövänliga aspekten är det ett ohållbart samhälle. Och rent ut ett hån mot personer som inte har råd att köpa nytt varje säsong. Som att det ens skulle vara ett krav. Men även om du har råd, om jag har råd, bör vi fundera på vad det för slags samhälle vi vill ha. Ett som är ohållbart i längden eller ett som faktiskt är någorlunda hållbart.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0