September till december 2012

2012-12-30 12:03:18
Tillbakablickar
September
Den första september hade vi kräftskiva tillsammans med släkten. Jag åt mest räkor och gjorde White Russian till min favoritdrink eftersom Patrik hade lärt mig att göra den dagen innan.
En av pappas arbetskamrater hade plockat kantareller och gett en del till oss. Vi gjorde svampstuvning att ha på smörgåsen och åt svamppaj.
Jag gick på Nollfinalen fastän jag inte går på Chalmers. Vi hade förfest hos Carl, jag tappade bort mig från mitt sällskap inne på Chalmers och pratade med några indier som sa något om att jag var en prinsessa.
Jag fyllde tjugo år och var så här superglad. Firade med att få välja middag (mormors tomatsoppa!) och fick finfina presenter.
Wille och Felicia hade en bokstavsfest där man skulle klä ut sig till något som börjar på samma bokstav som ens namn. Jag var nummer ett, till exempel. Glömde dock ta kort.
Jag hade min lilla 20-årsfest med temat "hattar, mustascher och en och en annan katt". Fint att så många hade hatt på min födelsedagsfest.
Dagen efter hade jag och Emelie vår släktkalas. Åt paj och kladdig kladdkaka och fick presenter.
Mot slutet av september bakade vi tunnbröd. Jag bakade inte så mycket, eller inte alls, utan sprang mest och hämtade saker.
Senare på tunnbrödbaksdagen åkte jag och Patrik in till Göteborgsoperan för att se Chess. Patrik fjantade sig och jag spillde vin på golvet. Efter föreställningen åkte vi hem till en av Patriks vänner för att fira att en annan vän fyllt år.
Och sista septemberdagen åkte jag in till Svenska Mässan för att gå på bokmässan.

Oktober
I oktober gick kedjan av på cykeln. Cykeln som jag mestadels använder för att ta mig till jobbet. Jag hade precis varit inne i Göteborg och hade tung och otymplig packning med mig. Den fick Emelie komma och hämta på mopeden och jag fick gå resten av vägen hem.
Senare den dagen åkte jag och min mexikanska, siamesiska tvilling Wille hem till Niklas för att passande nog gå på ett mexikansk födelesdagsfest. Vi åt tacos, drack mojitos och slog sönder en piñata.
Jag gjorde hasselbackspotatis en dag och upptäckte attt både jag och Patrik råkar vara något av experter på det.
Annars jobbade jag mycket men var också sjuk en del och tröstade mig då med det ovanför. Plus att jag blev tröstad av min sköldpadda.
Mot slutet av oktober gjorde jag högskoleprovet och dagen efteråt var det dags för det vi pratat ända sedan sommaren: Emelies födelse- och konfirmationspresent. Det var första gången Emelie flög någonsin och mamma hade inte flugit på mer än tjugo år.
Och så landade vi i Malta, hamnade till slut efter mycket letande vår lägenhet och trivdes redan.
Första dagen tittade vi oss mest omkring i Birzebugga, staden där vi bodde. Hur underbart att för första gången i mitt liv gå i shorts i oktober/november.
Andra dagen åkte vi in till huvudstaden Valletta för att se den och för att shoppa lite. Eftersom det regnade på morgonen trodde vi att det skulle regna hela dagen, men tydligen är inte klimatet så i Malta och vi hade tagit på oss långbyxor i onödan.

November
Första november gick vi på en lokal marknad (vi var ungefär de enda turisterna) i staden och åkte sedan två timmars bussresa till Gozo och besökte Ramla Bay. Mycket mer än så hann vi inte eftesom bussresan hade tagit längre tid än vi trott och solen gick ner runt klockan fem.
Fjärde dagen i Malta besökte vi Sliema, en av de tre största städerna. Vi smakade på Kinnie, en maltesisk läskdryck, åt lunch med vacker utsikt och blev trötta i huvudet mot slutet av dagen.
På lördagen fick jag ge med mig då de två andra ville ha en dag på stranden. Men jag fick till slut igenom beslutet om att i vart fall besöka Marsaskala, en närliggande liten oc vhacker stad. Där såg vi vad som skulle kunna vara ett maffiahus och Emelie köpte en glass som hon inte kunde äta för att hon hade glömt sina laktostabletter och hade kvar den i väskan tills vi kommit hem.

På söndagen gick vi den tjugo minuer långa vägen till Marsaxlokk där den veckoliga fiskmarknaden. Vi köpte ingen fisk för vi tyckte de hade för ohygienisk hållning av fiskarna och skaldjuren. Men vi köpte lite presenter i form av lokalt producerad mat och dryck. Resten av dagen var vi på stranden och såg en landkrabba.
På måndagen gick vi upp supertidigt, innan soluppgången, för att kunna hinna med så mycket som möjligt på Gozo. Vi besökte Maltas största kyrka, Rotundakyrkan, besökte Citadellet, fick se Dwejra i dagsljus och badade ännu en gång på Ramla Bay.
Tisdagen var vår sista hela dag och den spenderade vi mestadels i huvudstaden. Vi åkte dit tidigt, innan affärerna öppnat för att se mer av staden än bara shoppinggatorna. Upptäckte ett Andra världskrigetmonument som inte stod med i vår guidebok, försökte gå in i en kyrka utan att ha övertäckande kläder på oss och såg att det var julskyltad. Och dagen efteråt åkte vi till flygplatsen och hem till regninga Sverige igen.
Vi åkte hem till mormor för att visa alla bilder och prata om vår resa.
Jag köpte en finfin ekorrlampa vid namn Kurre som jag ska ha i mitt hem när jag flyttat hemifrån.
En dag åkte jag och Patrik hem till Wille och Anton för att äta middag. Det var fint.
Vinterns första snö kom och jag började använda en fin kofta jag köpt på en marknad i Malta.
Jag köpte en ny, varm vinterjacka som är alldeles jättebra. Och ett par nya träningsskor som jag ännu inte fått tillfälle att prova. Och så började mamma spela julmusik och då vet man att det inte är jättelångt kvar till jul.

December
Första advent hjälpte pappa mig att sätta dubbdäck på cykeln och en stund efter det gick strömmen som var borta ett tag men kom strax tillbaka.
En dag mötte jag upp Wille vid Domkyrkan för att besöka Julform och sedan försöka handla några julklappar, men då vi inte hittade något bestämde vi oss för att fika istället.
En dag gick jag på ett 7-årskalas och cyklade sedan hem i snön. Det gick bra. Hade bara isiga tår när jag kommit hem.
Jag bytte header två gånger på inte så kort tid. Detta är den slutliga och den jag har för tillfället.
Farmor fyllde 75 år och det firade vi med att äta trerätters på restaurang. Jag hade min, för tillfället, favoritblus på mig. Patrik var också med.
Patrik och jag bakade pepparkakor den andra advent. Det blev bara djur. Mest grisar och små hästar och bara en räv.
En annan dag bakade jag och Patrik julgodis. Patrik gjorde jättegod apelsinkola fast han inte följde receptet ordentligt, jag gjorde hemmagjord mandelmassa utan mandel och världens enklaste pepparkakskola.
I mitten av december åkte jag, Patrik och ett kompisgäng in till Skandinavium för att först lyssna på Filip och Fredriks livepodcast och sedan se deras föreställning "Jakten på den försvunna staden". I slutet sprutades det ut konfetti för att göra det extra festligt.
Och så började det ju närma sig jul. Eme gjorde ett pepparkakshus, jag slog in paket och ställde upp mina tomtar.
Jag mötte upp Wille och bytte julklappar och fick en rundtur i hennes hus på Chalmers. Alltså där hon pluggar, inte där hon bor. Jag fick dessa finfina och stora temuggarna.
Och så blev det dagen före julafton och till slut julafton. Vi krockade på vägen till mina kusiner, åt julmat två gånger, såg på Karl Bertil Johnssons julafton, delade ut paket och öppnade dem. På juldagen firade vi jul igen hemma hos min faster.
Jag köpte bara saker från iittala på mellandagsrean och beställde en nyårsklänning som inte kommer att komma fram i tid (jag har dock något annat jag vet att jag ska ha på mig).

Och imorgon är det nyårsafton. Det blir fint.