Une forme de vie

2012-05-17 13:00:00
Böcker

I Paris köpte jag en bok på franska. Den som verkade ha enklast språk, och alltså en bok som jag skulle kunna ta mig igenom utan att missförstå alltför mycket. Och det har jag alltså nu gjort. Läst ut den alltså.

Jag har inte riktigt förstått om berättelsen är sann eller fiktion. Den börjar i vart fall med att författaren (Amélie Nothomb) får ett brev från en amerikansk soldat som är stationerad i Irak. Han berättar att han skriver till just henne för att han tror att hon kommer att förstå honom. Han lider av fetma, vilket inte alls är särskilt lämpligt om man är soldat. I ett senare brev berättar han om en situation då han och de bland soldaterna som är hans vänner och som också lider mer eller mindre av fetma, blir misshandlade och trakasserade i matsalen av de andra soldaterna.

Hur det senare ter sig är så oväntat att jag började fundera på om jag hade förstått fel. Vilket jag alltså inte hade.

Jag upptäckte hur otroligt många franska ord jag inte hade en aning om existerade. Så synd att det inte är enklare att få tag i böcker på franska!

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0