En boklista

2012-11-19 09:00:00
Böcker
Listan lånad härifrån.
 
Fysisk bok eller e-bok?
Jag har inte tesat att läsa e-böcker. Har ingen surf- eller läsplatta och jag har inte tänkt på att ladda ner något program till min mobil. Men om jag någon gång tetsar e-bok och tycker om det så lär det väl bli ett annat, mer utförligt, svar på denna fråga.
 
Ljudbok eller fysisk bok?
Åh, har inte testat ljudbok heller. Inte annat än sådana böcker med tillhörande CD jag hade när jag var liten och om de minns jag inte vad jag tyckte.
 
Inbundna eller pocket?
Pocket för att de är lätta att ha med sig. Gillar att läsa när jag exempelvis åker tåg eller buss. Och för att de är billigare.
 
Vuxen- eller ungdomsböcker?
Gillar och läser båda. Dock läser jag mest böcker riktade till vuxna.
 
Serier eller friståend
Beror ju främst på om boken är ruskigt bra eller inte och om jag känner att en eventuell fortsättning behövs. Den enda serien jag riktigt gillat är om Harry Potter. Och om jag tänker på de serier jag läst föredrar jag nog fristående. En fortsättning kan rasera hela den fantastiska fasad som första boken höll upp och därmed förstöra berättelsen.
 
Hundöron eller bokmärken?
Bokmärken.
 
Knäcka bokryggen eller knappt öppna boken?
En inbunden bok kan jag knäcka bokryggen på, men inte på en pocket. Gillar inte när det blir rynkigt och det synd så tydligt på pocketböcker, så därför läser jag dem lite "försiktigare".
 
Låna eller köpa?
Jag köper mest böcker, även fast jag vet att det är dåligt för både miljön och min ekonomi. Men ser jag en bok i bokhandel som jag vill läsa köper jag den. Tror jag har en rädsla för att jag ska glömma av vilka böcker jag vill läsa, och därför hellre köper dem. Dessutom tänker jag mig att ens bokhylla speglar vem man är, vad man har för tankar och att man kan diskutera böcker om man har de exponerade hemma.
 
Bokaffär eller handla online?
Online. Hittar snabbt och lätt böcker där. Dessutom är det billigare.
 
Fiktion eller facklitteratur?
Jag föredrar fiktion, men läser då och då, om än inte så ofta, facklitteratur.
 
Fantasivärldar eller verkliga-livet-ämnen?
Så olika. Älskar ju Harry Potter men inte Science Fiction i övrigt. Så överlag verklighetssituationer.
 
Kindle, iPad eller liknande?
Äger inget av det. I Malta såg jag en tyskt par sitta och läsa på varsin Kindle och det verkade ju smidigt och bra. Men samtidigt kan jag ha så mycket mer användning för en iPad eftersom man kan göra annat än att läsa på den. Ska jag dock rikta in mig på att bara läsa blir det en Kindle då jag tror att den är bättre för att den intre tröttar ut ögonen på samma sätt som en iPad (kan ju ha helt fel kring det, ni får gärna rätta mig i så fall).
 
Tegelsten eller kort och söt?
Tycker att runt 300-450 sidor är lagom. Sedan beror det ju helt på berättelsen och språket om behovet av få eller många sidor finns. Och såklart att jag och författaren har samma uppfattning kring det, annars kanske jag hinner tröttna efter bara 200 sidor och 300 trista återstår.
 
Romantiska berättelser eller actionspäckat?
Hellre action än sådär klichéaktigt romantiskt, men vill allre helst bara läsa berättelser med vackert språk. Fina och smarta meningar, helst alltså.
 
Läsa och i soffan med en filt eller sola?
Helst ute i solen. Men eftersom man inte kan sitta utomhus och läsa så många gånger om året här i Sverige blir det ofta läsning i soffan.
 
Läsa recensionen eller själv bestämma?
Jag läser ofta recensioner, mest för att få reda på eventuella böcker jag vill läsa men också för att, när jag läst boken, får ta del av andras uppfattningar av boken. Men i slutändan har jag självklart min egna uppfattning, tolkning och åsikt om boken.
 
Slutligen, zombies eller enhörningar?
Enhörningar. Dock har jag inte läst någon bok som innehållit någondera. Känner ändå att enhörningar är mer min grej.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0