Orange

2014-07-22 20:40:07
TV/Podcast Tankar Och Funderingar
Igår såg jag klart på andra säsongen av Orange is the new black. Är lite förvånad över att denna säsong inte avslutades med en någon jättestor cliffhanger som får en att vilja att nästa säsong släpps omedelbart bums och bli halvt galen. Tur det, känner jag. Nu kan jag tredje säsongen få komma lite när den vill.
 
Oh, well. Det jag har gillat med den här serien är ju såklart att så många kvinnor har fått stå i centrum och haft andra problem än sådana som rör män, pojkvänner eller förhållanden. Att de hade en liten lektion i hur kvinnors underliv ser ut eftersom så många av internerna (och säker en del av tittarna) inte visste om det. Att som tittare få en inblick i att anledningen till att en hamnar i fängelse kan vara att en är på fel plats, vid fel tillfälle (låter så naivt, men då jag inte är i kontakt med fängelsemiljöer och aldrig heller varit på ett fängelse, har jag väldigt liten inblick eller erfarenhet av varför folk hamnar i fängelse).
 
Det jag tyvärr tycker är tråkigt är att de har jobbat en del med sterotyper då karaktärerna har skapats. Att latinokvinnor är på ett visst sätt, att afroamerikaner är på ett annat. Det är inte alltid folk i verkligheten är på samma sätt bara för att de skulle ha samma hudfärg eller samma språk, och detta borde också ha kunnat spegla av sig i serien.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0