Pizzabullar med spenat och feta

2014-07-15 13:41:00
Mat och recept
Till en knytpicknick jag var på i lördags gjorde jag pizzabullar med spenat och fetaost. De blev okejgoda, mest för att jag glömde några ingredienser och hade inne de i ugnen några minuter för länge. Men jag tror de hade blivit superba annars! (Fick dock beröm för dem av de som smakade!) Jag blandade ihop ett glutenfritt pizzadegrecept med ett annat jag länkat till längre ner.
I vilket fall, här kommer receptet (glöm inte tomatsåsen och parmesanen, vilket jag gjorde ...).
 
Du behöver ungefär
Till degen
8 deciliter mjölmix (eller vetemjöl om en inte vill ha glutenfria)
50 gram jäst (jag använde torrjäst pga hade inte färsk hemma)
4 matskedar olja
en halv tesked salt
3 deciliter 40 gradigt vatten
 
Till fyllningen
12 soltorkade soltorkade tomater (eller vanliga körsbärstomater)
600 gram spenat (färsk eller fryst)
en tärnad lök
6 vitlöksklyftor
400 gram fetaost
olja
70 gram parmesan
4 matskedar tomatsås
ett ägg
sesamfrön
salt och peppar
 
 Blanda mjöl, torrjäst och salt. Används färsk jäst ska ju den blandas i vatten först.
Häll i vatten och olja. Blanda.
Skiva tomaterna (skulle i efterhand ha tagit fler tomater än dessa eftersom det inte smakade så mycket) och blanda i degen. (Hade inte soltorkade hemma så fick ta körsbärstomater.)
Låt degen jäsa i ungefär 30 minuter.
 Tärna löken och hacka vitlöken under tiden.
Fräs löken och vitlöken. Tvätta, rensa och hacka spenaten (om du använder färsk). Tillsätt i stekpannan. Salta och peppra och låt svalna.
Kavla ut degen till en rektangel efter att den jäst klart.
Lägg på fräset och strö sedan över fetaost och riven parmesanost.
Rulla ihop degen och skär den i ungefär två centimeter tjocka bitar.
Ställ på bakplåtspapper på plåt, pensla med ägg och strö över sesamfrön. Stoppa in i 225 grader varm varmluftsugn och vänta i ungefär 20 minuter.
Klara! Ät upp, exempelvis i en park med fina människor.
 Recept delvis tagit härifrån.

Kommentarer
Postat av: felicia

ser riktigt gott ut :)

2014-07-15 @ 15:49:30
URL: http://feliciaholmgren.devote.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0