Pizza gjord på quinoa med getost, citron och basilika

2014-11-18 20:05:00
Mat och recept
Jag hittade ju ett recept på helt glutenfri och vegetarisk pizza och häromdagen testade jag det! Tar ungefär 8 timmar att förbereda och kanske 45 minuter att göra. Så det är inget en bara slänger ihop en vardagskväll, men det blev superbt gott!
Detta behövs:
- Ungefär 1,5 deciliter quinoa (jag hade bara så mycket hemma, det skulle egentligen varit en deciliter till men jag tyckte det blev bra ändå!)
 - En vitlöksklyfta
 - Schalottenlök (min favoritlök så jag tog några lökar extra)
 - En citron (egentligen något sötare sort, men jag tog det jag hade hemma)
 - Ett paket getost
 - Färsk basilika
 - Olja
 - Salt, peppar
 - En 250 graders varm ugn
 
Låt quinoan stå i blöt i ungefär åtta timmar. Ett tips är att röra runt minst en gång efter några timmar eller så, så att alla frön blir lika blöta.
Sila sedan bort vattnet(ett tips är att ställa något kärl (typ decilitermått) under för en ska använda vatten i nästa steg).
Mixa quinoan med vitlökenoch ungefär en halv deciliter vatten. Det ska bli ungefär som pannkakssmet.
Stek smeten i lite olja (ha inte för hög värme, den fastnar lätt!). Har en en gjutjärnspanna skulle en kunna steka i ugnen istället, men det har inte jag så gjorde såhär istället (läs orginalreceptet för vidare och mer noggranna instruktiner). Lägg över på bakplåtsklädd plåt.
Blanda getost och citronsaft frånungefär en halv citron. Är osten lite torr kan det vara bra att hälla i lite mjölk eller vatten. Den ska bli bredbar, liksom.
Skiva resten av citronen.
 Och skiva schalottenlöken.
 Bred på oströran på quoinadegen, lägg på citronskivor, schalottenlök och färsk och/eller torkad basilika. Ringla över lite god olja. Strö över salt och/eller peppar.Baka i ugnen i lite mer än tio minuter.
När osten har smält är den klar!
 Strö över lite mer färsk basilika (upptäckte att färsk basilika inte blir så jättebra i ugn), och servera med lite solrosfrön (eller nötter om en tål sådant). Ät upp. Nomnomnom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0