Agnes Wold

2014-09-27 08:40:25
Tankar Och Funderingar
Jag ligger lite efter med mina podcastlyssningar, så har därför inte hört Agnes Wolds sommarprat förrän nu. Det är ett sommarprat som handlar om varför olika hälsoråd från veckotidningar och dylikt i första hand inte bör efterföljas och varför feminism fortfarande behövs.
 
Hon berättar om när hon och hennes kollega Christine Wennerås vägrade att ge sig då de ville ha svar på varför det var så få kvinnor som fick uppmärksamhet och stipendier i den medicinska forskarvärlden. Och ville bevisa att det inte alls handlade om att kvinnor inte vågar söka attraktiva tjänstar inom forskarvärlden eller att kvinnor inte får stipendier för att de inte söker dem. De lyckades få fram siffror som visade på raka motsatsen och därmed fick ett underlag för beviset på att kvinnor systematiskt blev (och tyvärr fortfarande blir) diskriminerade.
 
Hon pratade också om hur hennes intresse för biologi och kroppens kemiska processer väcktes till liv när hon i gymnasieläroboken fick läsa om vad det är som gör att bajs är brunt. Biologi är även något av det jag tycker är mest intressant här i livet, så hennes prat om hur hon forskar och om allt hon vet och lärt sig har gjort mig så otroligt inspirerad att främst fortsätta min utbildning. Jag vill också kunna replikera mot och avfärda alla nya hälsomyter som dyker upp varje vecka. Jag vill också veta varför människor blir allergiska, vad det beror på och hur det eventuellt skulle kunna "botas".
 
Så för mig är Agnes Wolds sommarprat ett av de allra bästa i år!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0