Chokladtryffel

2015-12-23 11:14:17
Mat och recept
Har ju glömt bort dessa tryfflar helt! Firade lucia med att bland annat göra chokladtryfflar (och plugga). De är ju himla lätta att göra och blir ju så goda. Detta är dock bara ett grundrecept, men nästa år ska jag nog våga mig på att testa med lite olika smaker. Apelsin eller havssalt i måste ju vara gott, tänker jag.
Det här behövs för ungefär 20 bollar:
- En deciliter vispgrädde
- 200 gram mörk choklad
- En halv deciliter florsocker
- En tesked vaniljsocker
- Kakao, typ en matsked
Koka upp grädden i en kastrull och ta sedan bort kastrullen från plattan. Lägg i chokladen i bitar och rör om till all choklad har smält. Här kan ett tips vara att ha chokladen färdigbruten så att det bara är att hälla i.
Rör i florsockret och vaniljsockret också.
Häll över smeten i en skål eller en tallrik och ställ in i kylen i ungefär en till två timmar.
Sedan går det alldeles strålande att rulla bollar!
Häll i någon matsked kakao i en påse och låt bollarna, en och en, bli omskakade. Se till så att hela bollen fått ett tunt lager kakao på sig.
Voilà! Klara att käka, eller ge bort i till exempel julklapp eller gå-bort-present. Förvaras med fördel svalt.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0