Julbak och julstök

2015-12-10 07:15:52
Min Dag
I fredags åkte jag hem till mina föräldrar ute på landet för att baka lussekatter, göra saffranskola och ha allmänt mys. Emelie bakade både saffransgifflar och lussekatter.
Och gjorde godis med jordnötssmör. Jag passade för övrigt på att smaka på jordnötssmöret för att testa ifall jag tål det. Fick ingen reaktion så jag antar att det är lugnt. Men så sa Emelie att jag borde kunna äta cashewnötter, så jag testade och åt en tredjedels nöt. Det ledde till att jag fick spendera resten av fredagskvällen i vardagsrumssoffan och försöka att inte röra mig för att få behålla middagen i magen (vilket jag tyvärr inte fick) och vänta på att illamåendet och allergireaktionen skulle gå över. Så kan det gå!
Innan jag hade tagit mig upp ur sängen på lördagsmorgonen hade mamma hunnit baka både glutenfria och gluteninnehållande pepparkakor. Glutenfria pepparkakor blir för övrigt mer av vitkakor-karaktär, men de var goda så då spelar ju inte färgen någon direkt roll.
Jag fick istället baka lussekatter. Glutenfri lussekattsdeg blir ändå helt okej och lätt att jobba med, till skillnad från i vanliga fall.
Ester, och de andra katterna, låg lite här och var och sov. Kanske vaggade till söms av julmusiken som vi spelade på repeat.
In i ugnen med dem! Emelie ville för övrigt vara lite konstnärliga med sina katter. Mamma tyckte mer det såg ut som de fått någon slags sjukdom.
Klara och redo att ätas upp! Fick med mig en hel påse hem som jag nu har i frysen och äter från tillsammans med en kopp glögg.
Och apropå glögg så fick jag dessa glöggmuggar med Elsa Beskow-motiv i adventspresent. Tycker de är så himla fina. Så nu kan åtminstone en till person komma och dricka glögg hos mig!
Saffranskolan tror jag för övrigt att jag brände; har inte kunnat smaka ordentligt för jag fick bråttom att ta mig tillbaka hem till stan igen. Men lussekatterna blev ju goda och det är alltid något.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0