Fifty

2015-02-23 11:17:00
Tankar Och Funderingar
Daniel Paris skriver bra om det här.
 
 Kommentar från Paows kommentarsfält.

Jag har inga planer att läsa böckerna eller se filmerna. Det verkar bara inte vara min kopp te, så att säga. Jag har därför inget annat att utgå ifrån än det andra skriver, både de som hyllar och de som risar. Och jag tycker själv att det alltid inte är tillförlitliga källor, men jag tänker göra ett undantag från denna åsikt eftersom jag helt enkelt inte vill se filmerna.
 
Det hade ju varit fantastiskt om en sådan här upphajpad film kunde få flertalet biobesökare att reflektera över ifall ett sådant manipulativt och dominantkrävande beteende som Grey har är vettigt. Att exempelvis reglera vad någon får äta och dricka i vardagen, har som Daniel Paris skriver, inget med BDSM att göra (vilket jag antar att boken och filmen försöker få det till) och känns som bara toppen på ett isberg av vad som skulle kunna regleras. Istället för att, som det blir nu, glorifiera och därmed skapa någon slags norm för hur människor ska vara. Speciellt då det är ett skadligt och nedtryckande beteende.
 
Eller så har jag helt fel och att det leder till en diskussion som kanske tar vårt samhälle någonstans. Jag hoppas på att det är så.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0