Risnudlar med tofu och kokosmjölk

2016-08-20 12:55:00
Mat och recept
Såhär kvällen innan vi lämnar detta land, tänkte jag slänga upp receptet på min och Annies standarmåltid som vi har knåpat ihop när vi har lagat mat hemma. Ungefär detta kommer bli vår sista måltid här också. I vilket fall, det är superenkelt och veganskt och nice. Ett tips är att inte ta lök för det gjorde rätten inte riktigt rättvisa dagen efter.
 
Det behövs:
- Risnudlar (ett stort paket räckte till ungefär tre-fyra måltider)
- Ett paket tofu (eller två)
- 600 gram kokosmjölk
- Majs
- En-två chilisar eller lite chilisås
- Annat en tycker är gött och råkar ha hemma (sockerärter, t ex)
 
Koka upp vattnet till risnudlarna, och lägg sedan risnudlarna i vattnet i någon minut. Häll sedan av vattnet. Spara eventuellt liiiite vatten, så blir det inte så torrt + finns vatten som kan kokas bort så kastrullen inte bränns vid (vi har erferanhet av detta ...).
 
Hacka chili, tofu och eventuella andra ingredienser som ska användas.
 
Stek upp allt förutom risnudlarna och kokosmjölken.
 
Tillsätt koksmjölken och rör om en stund så att alla smaker blandas runt till en hääärlig blandning.
 
Häll innehållet i stekpannan till kastrullen och blanda, blanda runt. Smaka av med salt, peppar och chilisås.
 
Sådär. Voilà. Färdigt och redo att käkas upp.
 

Kommentarer
Postat av: rememberthiis.blogg.se

Låter gott :)

2016-08-20 @ 12:57:06
URL: http://rememberthiis.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0