Julaftonen

2016-12-30 18:15:54
Min Dag
På julaftonen regnade det, så vi höll oss väl mest inomhus.
---
It rained on Christmas Eve, and therefore we were hanging around inside.
 
Käkade det här till jullunch; de andra åt lutfisk. Älskar ju rödbetssallad med potatis.
---
Ate this for Christmas lunch. The other ones ate stockfish. I love beetroot salad with potatoes.
 
Jag fixade grönkålschips som fick bli mitt vegetariska bidrag till årets julbord. Lade de i en skål med apelsin och russin. Blev gött!
---
I made kale chips as my vegetarian contribution to this year's Christmas dinner. Served them together with orange and raisin.
 
En annan av mina favoriter på julbordet är äggost (dock så himla icke-veganskt som det går). Nomnomnom.
---
Another of my favorites at the Christmas dinner is egg cheese (a local speciality). Nomnomnom.
 
Det här käkade jag! Potatis, rödbetssallad, grönkålssallad, ägg med majonäs, och oumph "ribs" (hittade receptet här). Och tunnbröd, såklart. Allt var gött. Farmor godkände även oumphsen.
---
This was what ate! Potatoes, rootbeet salad, kale salad, egg with mayonnaise, and oumph "ribs". And of course, flatbread. Everything was so nice. My grandmother approved the oumphs.
 
Eskil levde fortfarande, och låg på en av sina favoritplatser. Men han var inte världens piggaste och gladaste. ♥
---
Eskil was still alive, and laid on one of his favorite places. But he was not the world's most alert and happiest. ♥
 
Vi såg på Karl-Bertil Jonssons julafton, och min syster låg och var sjuk i soffan.
---
At 7 pm, we watched "The Christmas Eve of Karl-Bertil Jonsson" at the TV, and my sister laid sick in the sofa.
 
Sedan blev det julklappsutdelning! Här kom far och mor med på bild, bland alla klappar.
---
After that, we handed out the Christmas gifts!
 
Min syster hade slagit in årets största paket. Och det var till mig! Så himla spännande vad det kunde vara. (Det var en brandsläckare inslagen i en större kartong.) Älskar precis den här stunden, när klapparna är utdelad och precis innan öppningen sker. Spänningen! Förväntan!
---
My sister had wrapped in this year's biggest gift. And it was for me! So excitedfor what it could be. (It was a fire extinguisher wrapped in a bigger carton.) I love this very moment, when all the gifts are handed out and right before the opening occurs. The excitment! The anticipation!
 
Fick bra saker som jag hade önskat. Fick två böcker, och brandfilt, till exempel. Bra grejer, helt enkelt!
---
I got nice things, which I had wished for. Among other things, two books and a fire blanket.
 
Sedan käkade vi julgodis. Mina veganska bidrag hann jag dock äta upp innan denna dag, eller glömde kvar hemma i stan ...
---
Later, we ate Christmas sweets. I had ate all my vegan Christmas sweet, or left them in the city ...
 
Resten av aftonen satt vi i källaren och pratade (det var svalare där), tills de andra behövde gå och lägga sig för att kunna gå upp till julottan.
---
The rest of the evening, we sat downstairs and talked (because it was cooler than upstairs), until the others had to go to bed to be able to wake up for the early service on Christmas day.
 
På juldagen käkade jag det här till frukost. Är så himla best när det blir äggost över! Senare på dagen åkte vi till min faster för att fira jul lite till.
---
At Christmas Day, I had this for breakfast. It's the best when there's egg cheese left overs! Later that day, we went to my aunt and celebrated Christmas even a little bit more.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0