Svamplasagne med tomat och mozzarella

2016-02-14 10:17:59
Mat och recept
Hade svamp över från pizzabakandet i helgen och som jag behövde göra något av. Hittade på så vis detta recept på svamplasagne och det var helt fantastiskt gott. Hade jag vetat det i förväg hade jag väl försökt göra flera portioner så att jag kan äta det i flera dagar, men nu blev det bara för några enstaka luncher framöver. Jaja, här kommer receptet så att ni också kan få njuta av detta fantastiska!
 
För en middag och ungefär tre-fyra matlådor behövs:
 - Ungefär 400 gram champinjon (någon champinjon extra skadar aldrig, brukar jag tänka)
 - 1 gul lök (eller en extra om en som jag gillar lök)
 - 2 vitlöksklyftor
 - En liten zucchini
 - 1 förpackning krossade tomater
 - Någon nypa strösocker
 - 4 deciliter crème fraîche
 - 2 förpackningar mozzarella
 - Ett gäng lasagneplattor (jag använde nio stycken)
 - Olivolja, salt och peppar
En ugn som är 225 grader Celsius varm.
 
Börja med att steka champinjonerna så att vätska kokas bort. Stjälpa över svamparna på en tallrik och stek sedan de hackade lökarna (vit + gul). Släng i tunt skivad zucchini i stekpannan samt svampen igen. Låt fräsa någon minut och tillsätt sedan tomaterna och sockret. Rör runt lite och låt koka i kanske 10 minuter.
 
Koka samtidigt crème fraîchen. Sänk värmen och tillsätt skivad mozzarella. OBS! Bara den ena förpackningen av mozzarellan, den andra behövs senare. Rör runt tills osten smält och salta och peppra sedan litegrann. Och ja, en får provsmaka mozzarellan.
 
Dags för lasagnebygget! Börja med att lägga lite tomatsås i botten av formen. Lägg på lasagneplattor, och varva sedan med vit sås, plattor och tomatsås. Avsluta med vit sås på toppen och lägg på skivad mozzarella. In i ugnen i ungefär 25 minuter.
 
Voilà! Lasagnen är KLAR! Ett tips är ju att försöka känna efter ifall lasagneplattorna är klara innan en stänger av ugnen. (((:
 
Har en någon nice sallad hemma eller så går det väl utmärkt att servera till. Det hade inte jag. Men den är god bara som den är. Käka upp.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0