Veggogryta med kokosmjölk

2016-02-09 15:32:46
Mat och recept
Var sugen på ris häromdagen och hittade detta receptet. Så bra när en hittar ett recept som verkar gott och har typ alla ingredienser hemma. Kokos och tomat är en väldigt bra och fin kombo, faktiskt. Kan tänka mig att det går att slänga i lite chiliflingor om en vill ha lite sting. Men det var gött bara som det var, också.
 
Till ungefär en lunch och tre-fyra matlådor behövs:
- 1 till 2 gula lökar
- 1 vitlöksklyfta
- Potatisar (tog så många jag hade hemma, vilket var typ fyra stycken)
- 1 burk blandade bönor
- Spiskummin
- Rapsolja
- 400 gram krossade tomater
- Grönsaksbuljong (en matsked eller en tärning)
- 1 burk kokosmjölk
- Salt och peppar
 
- Ris till fyra pers
 
Stek hackad lök (gul plus vit) lite lätt i oljan tillsammans med någon tesked spiskummin i en kastrull. Skala och skär potatisen i tärningar (jag behöll dock skalet på för jag tycker det är gött). Tillsätt potatisen, tomaterna, buljongtärningen och kokosmjölken i kastrullen. Låt koka upp på medelvärme i ungefär en kvart. Häll under tiden av bönorna i ett durkslag. Och psst, glöm inte koka riset!
 
När potatisen är mjuk är det bara att hälla i bönorna och något annat en har hemma och tycker är gött. Jag tog majs från frysen. Låt sjuda några minuter. Salta och peppra.
 
Då vare klart! Servera med exempelvis turkisk yoghurt eller annat nice tillbehör. Käka upp.
 
Receptet insprerat härifrån.

Kommentarer
Postat av: a n n i k a

Mumsigt :D

Svar: Ja, det var himla gott! :)
ElinHaraldsson

2016-02-09 @ 20:42:07
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0