Hashtag, Instagram och ordboken

2016-06-22 15:27:00
Resor - Indonesien
 Vi har för övrigt skaffat en hashtag för vår vistelse här nere i Indonesien: StruktureratKaosiIndonesien. Den använder vi på bloggar, instagram och andra sociala medier. Ifall ni vill följa oss lite extra, helt enkelt.
 
Och apropå Instagram är Annie väldigt aktiv där. Hon heter kort och gott annieljungh där, så in och följ. Hon är rolig, grym och det figurerar en hel del bilder på mig där. Exempel: se de två bilderna ovan. Och så får ni se vår resa ur hennes synvinkel.
 
För detta har hon även en blogg, annieelisabeth, men hon är mer aktiv på Instagram. Bilden ovan har jag rakt och slätt tjuvat från bloggen hennes.
 
Sedan ville jag även berätta lite kort om ordboken som vi har köpt för att lära oss indonesiska (går lite upp och ner med den saken). För den har varit en intressant upplevelse.
 
Författaren är väldigt, hmm, motiverande efter ungefär varje kapitel.
 
Motiverande text. Och lite instruktioner. Fint men ändå inte, samtidigt. Känns bara lite väl mycket att ha det efter varje kapitel.
 
Alla översättningar är tyvärr inte gjorda helt korrekt. Som tur är, antar vi, står det korrekt på indonesiska vilket är bra för oss. Men det översta meningen fick oss att skratta till tårar, speciellt när Annie introducerade mig för sin kudde som numera är döpt till Per.
(Vi frågade Nafi i labbet, och hon sa att det ungefär betydde var kudden är om någon skulle vara intresserad.)
 
Sedan sipprar författarens åsikter igenom de olika konversationerna. Som den här mellan två män (har vi tolkat det som, för den ena har skostorlek 42). Bara gapade när jag läste det (och skrattade pga vi var övertrötta). Nej, men okej. Ta på dig högklackade skor själv då, jag skulle säga att det inte är jättebekvämt, min herre (främre trampdynan brinner efter ett tag).
 
Män bör inte ha kjolar. Bra mening att kunna säga!
 
Och slutligen den här. Som fick mig att gapa ännu mer och gjorde mig något förbluffad. Men finner det intressant att vi ser lite olika på saken. Plus kul att det går att lära sig lite om ett lands kultur (samt en författares åsikter) genom att läsa en enkel liten ordbok. Och utöver dessa exempel, finns det ändå några bra/vettiga meningar att lära sig. Har bara inte hunnit ta tag i det ordentligt än. Men Terima Kasih (Tack) sitter som berget i vart fall!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0