Ärtrisotto

2016-03-03 20:38:00
Mat och recept
Nu har jag lagat mat igen. Mina frysta matlådor börjar ta slut och häromdagen kände jag för att käka något annat än spaghetti, ketchup och majs. Så jag gjorde den här ärtrisotton. Den blev himla god. Lade i skivad mozzarella i mina matlådor, vilket gjorde det hela ännu godare så det är ett tips. Men här kommer receptet!
 
För en middag och ungefär fyra matlådor behövs:
 - 4 deciliter risottoris
 - Minst en schalottenlök (jag tog tre eftersom gött)
 - 7 deciliter grönsaksbuljong (alltså 7 deciliter vatten + 1,5 buljongtärning)
 - Olivolja
 - Minst 250 gram svenska ärter
 - Spenat efter behag (tog två eller tre frysta klumpar bladspenat)
 - Parmesanost
 - Salt och peppar
 - Någon skvätt citronjuice
 
Börja steka löken på hyfsat svag värme. Vill ju inte bränna den stackars löken. Koka upp grönsaksbuljongen vid sedan av också.
 
Tillsätt riset och stek några minuter i olivoljan. Tillsätt vinet och låt ånga in. Helt okej att provsmaka vinet (om det inte är matlagningsvin) om en känner för det.
 
Tillsätt sedan grönsaksbuljongen lite i taget. (Det glömde dock jag, men lyckades rädda det hela ändå. Helt otroligt ändå, har ju kokat en del risotto i mitt liv sedan jag flyttade hemifrån.) Låt koka i kanske 20 minuter (läs på rispaketet, vettja.)
 
När riset börjar bli färdigt är det bara att tillsätta ärter och spenat. Det gör ju inget om de är lite frysna; de tinar ju av riset. Men färska går väl också strålande.
 
Rör runt och tillsätt riven ost (och lite mer olivolja eller smör). Plus salt, peppar och citronjuice. Glöm inte smaka av!
 
Servera och käka upp! Lite mer riven ost över är ju gött, så varför inte? Smaklig måltid!
 
 

Kommentarer
Postat av: Fairyland surprises

åh, så gott!!

Svar: Ja, men åh det var det! (:
ElinHaraldsson

2016-03-03 @ 20:42:34
URL: http://fairylandsurprises.blogg.se
Postat av: Veronica Wallgren

Låter verkligen gott :)

Svar: Yes! Så prova, vettja! :)
ElinHaraldsson

2016-03-03 @ 20:51:53
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/
Postat av: Matilda Berlin

Men åh så gott det ser ut! Har aldrig smakat risotto, så det här ska definitivt testas någon dag =)

Svar: Åh, men det måste du ju göra! Det är himla gott, mättande och tar inte så lång tid som folk verkar tro. ((:Kan även tipsa om risotto med brie. Det är dödsgott.
ElinHaraldsson

2016-03-03 @ 21:02:30
URL: http://matildaberlin.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0