Svampgryta med kokosmjölk

2016-03-29 16:36:00
Mat och recept
I tentaveckan prokastinerade jag en del med att laga mat. Till exempel den hära svampgrytan med göttigt i och som är väldigt oanvacerad att göra. Jag slängde i några matskedar röda linser också för att få extra protein (de smakar ju inte så mycket), men det gör en ju som en vill. Plus hade ingen sweet chili-sås hemma (som det skulle vara i enligt orginalreceptet), så jag tog lite chiliflingor och strödde över och det blev nog minst lika bra. Oh, well, här kommer receptet!
 
För en lunch och ungefär tre-fyra matlådor behövs:
 - Minst 300 gram champinjoner
 - En purjolök
 - Ett glatt gäng körsbärstomater (eller en hel, stor tomat)
 - En burk kokosmjölk
 - Några nypor chiliflingor
 - Olja att steka i (jag hade sesamolja hemma så tog det, men funkar nog bra med annan matolja också)
 
 - Ris till fyra portioner
 
Stek champinjonerna och tomaterna i oljan. Koka riset enligt instruktioner på paketet.
 
Tillsätt sedan kokosmjölken, löken, chiliflingorna och lite salt. Och släng i lite röda linser om ni vill. Låt puttra (på svagare värme) i ungefär 10 minuter. Då var det klart!
 
Häll upp i tallrik och käka upp! Nomnom.
 
Receptet inspirerat härifrån.
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Åh vad gott!

Svar: Det var jättegott! :)
ElinHaraldsson

2016-03-29 @ 19:43:37
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0