Böckerna jag läste ut i sommar

2017-08-28 20:08:15
Böcker
 
The books I finished reading this Summer
 
 
 
 
Innan sommaren tänkte jag att jag skulle försöka få läst ungefär sex böcker. Det blev åtta till slut. Håller på att ta mig igenom Kriget har inget kvinnligt ansikte just nu, men den pratar vi om när jag är färdig med den. Tänkte ge en snabb, mini-recension om var av en av dessa åtta böckerna. Har inte superbra detaljminne, men bra känslominne och har gett betyg på goodreads (som imdb, fast för böcker typ). Så vi tar det därifrån, varsågoda.
 
---
 
Before the Summer started, I thought maybe I could finish reading six books during the Summer. Ended up finsihing eight. Right now, I'm reading The war hasn't a female face (my translation), but we will talk more about that one when I've finished it. But about these finished books, I thought I could give a mini-review. My memory for details isn't the best, I've a better emotional memory. So will use that memory, and my gradings on goodread (like imdb, but for books). So here you go!
 
 
 
Ett litet liv vet jag att jag inte har varit ensam om att läsa detta år. En tjock tegelsten (över 700 sidor) som handlar om kompisarna Jude, Malcolm, JB, och Willem. Boken övergår dock mer åt att berätta om Jude och hans liv och de upplevelser han varit med om och som han försöker tränga undan. Den var fin, och jag grät en liten tår på de sista hundra sidorna. Wille hade varnat mig för en del blodiga scener innehållandes rakblad, så varnar vidare om det finns fler som har svårt för blod. Gav den 5 av 5 på goodreads.
 
---
 
Min fantastiska väninna är en annan bok som jag vet att många har läst i sina hängmattor. Första delen i Elena Ferrantes Neapel-serie om Elena och hennes väninna Lila. Den börjar med att Lilas son ringer Elena och berättar att Lila har försvunnit och helt utplånat minsta lilla tecken på att hon någonsin har levt. Elena sätte sig därför ner för att skriva berättelsen om deras liv, som någon slags hämnd-liknande. Fastnade aldrig riktigt för den, och är inte säker på att jag kommer läsa de andra delarna. Fick 3 av 5.
 
 
 
The handmaid's tale ville jag läsa först innan jag såg serien (som jag nu sett klart på HBO). En slags framtidsvärld där en kristen sekt tagit över och "hakat upp sig" på en bibelvers om Rakel och Jakob, där Rakel säger till Jakob att han ska ligga med deras tjänarinna eftersom Rakel inte själv verkar kunna få barn. I denna framtid har miljöförstöring och annan förorening gjort att färre kvinnor kan få barn, och de som visats vara ferila fångas in och får leva som tjänarinnor. Jag gav den tydligen 5 av 5
 
---
 
Bitterfittan är Maria Svelands bittra roman (eller vad en ska kalla den) om Sarasom åker till Teneriffa utan man och barn. Minns att det inte var något prosamässigt underverk, men att den tog upp en del intressanta frågeställningar. Såg att jag hade gett den 4 av 5, men skulle nog nu i efterhand ge den 3 av 5. Är inte supersugen på uppföljaren som kom nu i år.
 
 
 
Berättelse om ett äktenskap gillade jag superstarkt. Mannen i boken (kommer ej ihåg namn) försöker se var i äktenskapet det tog slut, och försöka se det ur hans före detta frus synvinkel. Frun börjar att umgås mer och mer med en annan man. Huvudkaraktären tar det dock med ro och tänker att deras äktenskap är tillräckligt starkt och att de är tillräckligt självsäkra i varandra, och att det inte kommer leda till något annat än till just den lilla flört det började med. Så himla bra skrivet, bara. 5 av 5, läs läs läs.
 
---
 
En droppe midnatt har jag nämnt lite om tidigare (hade med den till Kroatien). Jason (Timbuktu) belyser rasism i dagens Sverige och USA, och tar reda på sina släktingars historia. Hans pappa är motsträvs till idén från början, och Jason får kämpa lite för att få ut mer information. Som jag sagt tidigare, är det inte prosan som gör att en forsätter läsa. Utan att det känns viktigt och jag kände att jag lärde mig saker, fick upp ögonen något. 4 av 5 får den eftersom jag hade mer att önska språkmässigt.
 
 
 
I De polyglotta älskarna (polyglott = flerspråkig, jag fick googla upp det innan jag började läsa) får en följa tre olika karaktärer och storyn knyts ihop i slutet och emellanåt. Kan inte säga så mycket mer om handlingen, för är så rädd för att spoila. Brumm trodde jag satt och läste en tant-erotisk bok, men skulle säga att även om den innehåller några sexscener inte är så mycker mer åt det hållet än så. Det var något jag inte gillade med den, men kommer tyvärr inte exakt ihåg vad (såå dålig recension, sorry), men därför gav jag den 3 av 5.
 
---
 
De oroliga skriven av Linn Ullman är sist ut. Det står roman på omslaget, fastän jag skulle vilja ha den till någon slags biografi. Linn är dotter till Ingemar Bergman, och vi får vara med på bion på Fårö, i USA med hennes mamma, och i Oslo. Mycket från när Ingemar var äldre, gammal, och yttrade att det är ett arbete att bli gammal. Linn och Ingemar kommer på att de borde skriva en bok, och börjar därför spela in samtal de har. Men ju mer tiden går, desto tröttare och mer dement (glömsk?) blir pappan. Tyckte den var fin, men tog ett tag innan jag kom in i själva lunket. Fick därför 4 av 5. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0