Sista helgen i juli som blev en kulturhelg

2017-08-06 09:34:00
Min Dag
 
The last week-end in July, which became a culture week-end
 
 
 
Eftersom jag jobbar hela den här helgen, och nästa, tycker jag vi tar och tittar på förra helgen när jag var ledig och bokade in aktiviteter trots att jag var håglös. Fick till ett leende i spegeln ändå.
 
---
 
Since I'm working this week-end and the next, I think we can take a look at my previous week-end when I was free from work and had planned activities even though I was apathetic. Put on a smile for the camera, however.
 
 
 
fredagen satt jag utomhus i bikini tills det blev dags att byta om. Tog på shorts, blus, och vita converse. Senare, i blåsiga Gbg visade det sig att denna outfit var något för avklätt och kallt. Äsch. HÄRDADE.
 
---
 
Last Friday, I sat outdoors wearing bikini until it was time to change. To shorts, blouse, and white converse. Later, in Gotheburg, this outfit seemed to be to undressed and cold due to the wind. Bah. INURED.
 
 
 
Käkade lunch med Annie på Condecco. Vego bowl var smaskens och instagramvänlig. Hade gött snack som alltid.
 
---
 
Ate lunch with Annie at Condecco. Vego bowl was tasty and instagram friendly. Had nice talks as always.
 
 
 
Lördagen var mindre solig och mer regning. Mina jeans var genomvåta, bussen var full och körde bara förbi hållplatsen och jag fick ta ett senare tåg istället. Mötte till slut upp Wille och vi gick till Världskulturmuseet. Hade aldrig varit där innan.
 
---
 
Last Saturday was less sunny and more rainy. My jeans got all wet, and the bus was crowded and just pasy by the bus stop and I had to take a later train instead. Finally, I met Wille and we walked to the Museum of World Culture. Had never been there before.
 
 
 
Såg utställningar om vatten, vattenbrist, kulturer från hela världen, en liten utställnig om hajj, och till sist en utställning om fördomar. Vi fick öppna lådor, läsa texter, och se videoklipp. Bra grejer!
 
---
 
Watched exhibitions about water, lack of water, cultures from all over the world, a small exhibition about hajj, and finally one about prejudices. We got to open drawers, read texts, and watch videos. Good stuff!
 
 
 
Min arkitektvän Wille spanade såklart in arkitekturen och försökte engagera mig och berättade saker. Jag fann bara något poetiskt över denna stora, luftiga yta på ett av våningsplanen.
 
---
 
My architecture friend Wille checked out the architecture, of course.She tried to engage me and tell stuff. I only found this big, aerial place to be poetic in some way.
 
 
 
Vi lämnade museet, gick på café-jakt, strövade längs med gatorna och samtalade om livet. Tills vi blev hungriga och åkte hem var och en till sig för att få i sig middag.
 
---
 
We left the museum, went on hunt for cafés, wandered along the streets, and talked about life. Until we got hungry and went back home for dinner.
 
 
 
Söndag och jag kollade efter att frisyren höll måttet efter cykelturen.
 
---
 
Sundayand I checked the hairstyle to still be OK after the bicycling.
 
 
 
Jag och Västtrafiks app var inte vänner denna dag. Skulle ta mig till Majorna, men snurrade omkring på Hisingen i ungefär en timma. Väntade till exempel på en buss som det senare visade sig att en skulle förbeställa en timme innan. Och ett tag tyckte appen att jag lätt kunde vandra över Älvsborgsbron. Nej tack, inte om jag inte måste.
 
---
 
I wasn't best friend with the app of Västtrafik this day. Wanted to arrive at Majorna, but was stuck at Hisingen for almost an hour. For example I waited for a bus that it later turned out one would have to pre-order at least one hour before. And for a while the app suggested I should walk over the Älvsborg bridge. No, thanks. Not if I don't have to.
 
 
 
Men så. Till slut. Framme. I Majorna.
 
---
 
And so. At last. Arrived. In Majorna.
 
 
 
Gick under bron ändå. Men hellre det.
 
---
 
Went under the bridge anyhow. But rather that way.
 
 
 
I Röda Stens Konsthall väntade Gürra på mig, och vi såg We are the remix-utställningen. En videouställning som vi såg medan vi satt i solstolar. Gillade Historien om Bom-Bom, en dansare som åker till Jamaica, och hip-hop-videon om att fly från Syrien.
 
---
 
At Röda Sten Artgallery, Gürra was waiting for me, and we then watched We are the remix-exhibition. A video exhibition which we watched sitting at loungers. Liked the Story about Bom-bom, a dancer who travels to Jamaica, and the hip-hop-video about escaping from Syria.
 
 
 
Så vackert i Majorna. Vill hänga mer här. Det var min helg. Och ja, blev gladare av dessa utflykter trots att jag var seg och håglös under tiden. 
 
---
 
It's so beautiful in Majorna. Would like to spend more time here. That was my week-end. And yes, I felt happier after these activities even though I was tired and apathetic meanwhile.
 
 
Spara
Spara
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0