Måndag, vecka 51

2017-12-18 21:22:00
Min Dag
 
Monday, week 51
 
 
 
 
Hejhejhej. Har precis kommit hem från Liseberg där jag har varit på julbord med forskaravdelningen kemisk biologi. Det var mysigt och jag har strosat omkring i bland alla upplysta träd och mysiga små stånd i flera timmar. Kommer somna gott ikväll. Bilden ovan är från i helgen när jag tog långpromenad på väg till affären genom Safjället. Mötte flera tappra löpare som var ute och sprang. Annars har jag haft en lugn helg. Den första på kanske två månader. Tittat på Musikhjälpen (fulgrinat när de blev utsläppta från glasburen), lagat mat, och mest vilat upp mig. All denna stilla vila och att kroppen har kunnat slappna av kan ha lett till att jag har en förkylning som är på väg att bryta ut (igen), får se hur jag mår imorgon.
 
---
 
Hi, hi, hi. Just came home from Liseberg where I have been eating Christmas dinner (buffet) with the research division chemical biology. It was cosy, and afterwards I walked around among the lighted trees and cosy market stalls for several hours. Will sleep well tonight. The picture above is from this week-end when I took a long walk in Safjället (a nature reserve) on my way to the grocery store. Met a lot of brave runners running through the snow. Otherwise, my week-end has been quite calm. The first calm one for maybe two months. Have watched Musikhjälpen (cried when the anchors got released from the glass cube), cooked food, and just rested. All of this rest and relaxation might have led to me getting a cold (again), but will see how I feel tomorrow.
 
 
 
Den här veckan har jag inte så mycket inbokat (förutom yoga, bio, göra experiment och såklart julafton), så kanske att jag hinner göra inlägg om bioteknikdagarna, andra advent, ett recept på en gryta med kokosmjölk, vad jag tänkte käka på julbordet, och Pepp.
 
---
 
This week, I don't have so many plans (except yoga, cinema, perform experiments, and of course celebrate christmas eve), så maybe I will have time to create posts about the biotechnology days, second of advent, a recipe for a stew with coconut milk, what I have planned to eat at the Christmas dinner and Pepp.
 
 
 
Som sagt inte så mycket inbokat denna vecka. Inga möten, inga måsten. Vilket jag tror jag behöver just nu. En mjuk laddning innan jag tar jullov på riktigt. I labbet ska jag försöka göra oligomerer (en form av protein-hopklumpning enkelt uttryckt) och öva på ett av våra mikroskop. Och skriva på min halvtidsrapport. Har som mål att komma ganska långt med den så att jag kan ta jullov på riktigt, och skriva det sista på den när jag kommer tillbaka efter jul. Mitt första riktiga jullov utan plugg sedan jag gick i ettan på Chalmers! Så trevligt. Det ser jag fram emot. Må ni ha en fin vecka och att ni inte stressar ihjäl er pga julklappar och julmat som ska fixas. Ta hand om er och varandra. Puss och hej!
 
---
 
As I said, I don't have so many plans for this week. No meetings, no have-to-do. Which I think I need right now. A soft landing before I go on vacation for real. In the lab, I will try to produce oligomers (a form of protein-aggregation simply exaplained) and practice at on of our microscopes. And write on my interm report. My goal is to write a lot before Christmas, so I can take vacation for real, and write the last parts when I come back next year. My first real Christmas vacation without studying since my first year at Chalmers! So nice. Looking forward to it. May you have a terrific week, and that you don't get to stressed due to Christmas gifts and food to prepare. Take care. Kisses!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0