BOK // Mannen utan öde

2017-02-01 09:21:00
Böcker
Andra boken jag läste ut i år blev den här, Mannen utan öde av Imre Kertész. Återigen ett tips från Wille. Imre fick för övrigt nobelpriset i litteratur 2002. Kom inte och säg att jag inte allmänbildar er!
---
The second book I have finished reading for this year; Fatelessness written by Imre Kertész.
 
Den börjar med att den 14-årige huvudpersonens pappa förs till arbetsläger. Boken handlar alltså om andra världskriget och utspelar sig först i Ungern. Men en dag när huvudpersonen är på väg till arbetet, stoppas hans buss av ungersk polis, och resan runt i olika arbets- och koncentrationsläger börjar.
 
Vi får träffa alla människor han möter och uppleva hur de behandlas. Huvudpersonen anpassar sig dock rätt snabbt och gör ungefär allt han kan bara för att få överleva och få komma hem. Ju längre tid han spenderar där, desto sjukare och svagare blir han dock och hamnar till sist på något slags sjukhusläger. Mot bokens slut får han till slut änåd åka hem, och mötet med de personer som varit kvar blir en kontrast.
 
○ Den här boken får fem av fem katter. Bra bokstart på det här året!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0