Sex goda och hyfsat snabba middagar, och en frukost

2017-07-30 10:35:49
Mat och recept
 
Six tasty and quite quickly-made dinners, and one breakfast
 
 
 
Matdags! Igen. Jag är ju ett fan av middagar som en snabbt kan slänga ihop, eller som en kan lämna och som sköter sig själv under tiden. Här är ett gäng sådana.
 
---
 
Time for dinner! Again. I'm a fan of dinners that can be made quickly, or which one just can leave for a while while cooking. Here is a bunch of such dinners.
 
 
 
Rött ris är SÅ GOTT. Tar dock ungefär 40 minuter att koka, men då kan en ju gå iväg och göra annat en halvtimme. Och steka zucchini, bryta fetaost i bitar, och plocka basilika resterande tio minuter. Eftersom jag inte tål råa tomater kokar jag tomaterna med riset. Det lade sig som en halv krans kring riset, vilket jag tyckte var fint.
 
---
 
Red rice is SO TASTY. Though, it takes 40 minutes to cook, but you can go away and do other things for half an hour. And then fry zucchini, slice feta cheese into pieces, and pick basil the remaining ten minutes. Since I'm allergic to raw tomatoes, I cook them together with the rice. They formed a half of a wreath around the rice, which I found neat.
 
 
 
Släng upp på tallrik, peppra och njuuuut. Väldigt mycket varsågod.
 
---
 
Put it on a plate, add some pepper, and enjoooooy. You are very much welcome.
 
 
 
Gratäng med quornbitar och grönsaker. Bara så.
 
---
 
Gratin with quorn pieces and vegetables. Simple as that.
 
 
 
Samma kväll som jag åkte till Kroatien slängde vi ihop hummus och åt med pommes frites, morötter, snabbinlagd rödlök, crème fraîche + sweet chili sås, sallad, och gurka. Hade dock för mycket tahini i hummusen, för det smakade väldigt mycket sesampasta. : (
 
---
 
The same evening as I travelled to Croatia, we had hummus for dinner. Together with french fries, carrots, quickly pickled red onion, crème fraîche + sweet chili sauce, salad, and cucumber. Though, I think we had tomuch of tahini in the hummus, because it tasted a lot of sesame. : (
 
 
 
En av mina favoriträtter! Kubanskt ris med mojosalsa (bara att googla för recept). Vi hade dock inte tomater hemma, så fick ta krossade tomater i tetra. Men det funkar. Utan mojosalsa blir inte den här rätten lika god, så lova mig att inte skippa den.
 
---
 
One of my favorite dishes! Cuban rice with mojo salsa (google for recipe). We didn't had any tomatoes at home, so I had to use strained tomatoes. But it worked. And without the salsa, this dish will not be quite as good, so promise me to not skip it.
 
 
 
Bara en har mozzarella och spaghetti hemma har en middagen färdig, är min devis. Men det vet ni nog redan. Adderade den här gången majs, basilika, bladspenat och den obligatoriska pepparn.
 
---
 
As long as one have mozzarella and spaghetti at home, the dinner is ready, is one of my mottos. As you probably already know. This time I added corn, basil, spinach, and the compulsory pepper.
 
 
 
Häromdagen hittade jag glutenfritt pitabröd till nedsatt pris i vår mataffär på landet. Har nog aldrig ätit pitabröd förut så passade på att få uppleva detta. Käkade det igår när jag kom hem ganska sent och ännu inte hade käkat middag. Gick ut till grönskaslandet och hämtade sockerbönor, bröt fetaost i bitar, lade spenat i brödet, och skar paprika i bitar. Det var gott.
 
---
 
I found gluten free pita bread with discount in our grocery store the other day. Don't think I have ever eating pita bread, so took the chance to experience this. Ate it yesterday when I came home late and yet hadn't had dinner. Picked sugarnaps from the garden, broke feta cheese into pieces, put spinach in the bread, and sliced some bell pepper. It was good.
 
 
 
Boveteflingor, russin, sojamjölk, och bär plockade från trädgården. Det är numera min frukost.
 
---
 
Buckwheat flakes, raisin, soy milk, and berries picked from the garden. It's from now on my breakfast.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lillemmish- MODE - INSPO

så underbart gott allting såg ut =)

ha en underbar dag
kramizz

Svar: Det var det. :) tack detsamma!
ElinHaraldsson

2017-08-23 @ 09:43:35
URL: http://nouw.com/lillemmish
Postat av: Hanna

Bra tips! Jag skulle vilja äta mer vegetarisk mat.

Svar: Ja! Allt var supergott, så kör bara! :D
ElinHaraldsson

2017-08-25 @ 06:44:44
URL: http://hannafialotta.blogg.se
Postat av: Fani

Allting såg supergott ut :) Älskar matbilder och gillar den svart/vita tallriken och den blå, så fina :)

Svar: Det var det. :) Det är mina föräldrars tallrikar, så vet tyvärr inte var en kan hitta dessa tallrikar. Men ja, de är fina. :)
ElinHaraldsson

2017-08-25 @ 13:25:40
URL: http://www.nouw.com/bohemianrhapsody
Postat av: Anna - Fotograf & Rovfågeltränare

Bra tips! Man får aldrig för mycket bra enkla, vegetariska recept! ;)

Svar: Eller hur! Det är min devis, haha.
ElinHaraldsson

2017-08-25 @ 18:36:01
URL: http://annabrink.blogg.se/
Postat av: veckomagasinet anne von porat

Måste testa dessa rätter

Svar: Gör det! Du kommer inte ångra dig :)
ElinHaraldsson

2017-08-26 @ 09:08:12
URL: http://veckomagasinet.com

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0