Vi firade midsommar i stan

2017-07-01 20:32:22
Kalas och festligheter
 
We celebrated Midsummer in the city
 
 
 
Förra fredagen var det ju midsommarafton. Jag jobbade fram till på eftermiddagen. Och jag vet att jag sa att jag skulle fira med folk från både USA och Indonesien, men det blev till slut inte så ändå. Hade det fint ändå fastän vi bara pratade svenska, så tycker vi tar en liten kik på från och med att jag hade slutat jobba för dagen.
 
---
 
Last Friday, it was midsummer eve. I worked until afternoon. And I know I said that I would celebrate with people from the US and Indonesia, but in the end it didn't turned that way. Had a great time even though we only spoke Swedish, so let's take a look!
 
 
 
I Göteborg hotade stora, gråa moln, men ännu hade det inte kommit något regn.
 
---
 
In Gothenburg, large and grey cloud were threatening, but yet no rain had appeared.
 
 
 
När jag kom hem till Bagge blev jag bjuden på jordgubbar à la Italien. Så med citronjuice och socker, och ett glas rosé till (som för övrigt matchade Bagges klänning (som jag inte fick något kort på), och det blev för övrigt ett av våra samtalsämnen att prata om vad vi skulle ha behövt dricka för att matcha våra kläder). Nalle hade bakat jordgubbstårta men den var inte glutenfri. :( Plus att hon efter att ha tagit några tuggor kom på att hon inte gillade sockerkaks-tårta, haha.
 
---
 
When I arrived at Bagge's place, I got offered strawberries Italian style. Which means with lemon juice and sugar, and a glass of rosé wine (which by they way matched Bagge's dress (which I didn't capture in a photo), and what we should drink if we were to match our clothes became a topic). Nalle had baked a strawberry cake, but it wasn't gluten free. :( Besides, she remembered that she doesn't like sponge cake gateau, haha.
 
 
 
Vi lyckades bestämma vad vi skulle äta då bara en av oss åt sill, och en är vegetarian. Då vandrade vi ner till affären. Regnet kom. Regnjacka på. Janen och Nalle kämpade på uppför backarna.
 
---
 
We managed to decide what to eat when only one of us likes hering, and one is vegetarian. Then we walked down to the grocery store. The rain arrived. We wore rain coats. Janen and Nalle walked on up the hill.
 
 
 
Ungefär det här blev det! Färskpotatis förstås, med gräddfil. Sparris och getost likaså.
 
---
 
Approximately this were what we bought. Early potatoes of course, with sour cream. Asparangus and chèvre as well.
 
 
 
Jag hade bytt om från cykla-till-jobbet-kläder till fjäderskruden! Och gjort flätor med blommor i som substitut för midsommarkrans.
 
---
 
I had changed from clothes-to-wear-when-bicycle-to-work, to my feather suit! And maid braides with flowers, as a substitute for the midsummer wreath.
 
 
 
Vi gjorde rödbetor med getost i ugn. God midsommarmat!
 
---
 
We cooked beet roots with chèvre in the oven. Tasty midsummer food!
 
 
 
Välkomna till bords. Här finns knäckebröd, smör, färskost, gräddfil, rödbetor med getost, gräslök, sparris, färskpotatis, och pinjenötter. Och vin och snapsar att dricka till. Och blommor att vila ögonen på.
 
---
 
Welcome to sit by the table! Here you find crisp bread, butter, fresh cheese, beet roots with chèvre, chives, asparagus, early potatoes, and pine nuts. And for drinks: wine and drams. Flowers to rest your eyes on.
 
 
 
Jag tog sedan inga mer kort under kvällen än på min tallrik innan jag högg in. Men hade det fint trots att jag var trött efter jobbet, och mer än gärna sträckte ut mina ben på soffan.
 
---
 
I didn't take any more pictures during the evening that this one showing my plate before I had started to eat. But I had a great time, even though I was tired from work and didn't mind laying on the sofa.
 
 
 
Men så kom tilll slut tidpunkten att krama Nalle hej då och önska henne en fantastisk sommar i USA (!!), där hon alltså kommer hänga. Kramade Janen hej då också, såklart. Så frågade Bagge om vi skulle se på Vänner, och det tackade jag inte nej till.
 
---
 
But then the time for hugging Nalle good bye arrived, and to wish her a splendid summer in the USA (!!) since it's where she will hang around. Hugged Janen good bye as well, of course. Then Bagge asked me if we should watch Friends, and I didn't said no to this request.
 
 
 
Vi låg dock och halvsov och jag såg kanske tio minuter av varje avsnitt. Framåt två-tiden gick jag upp för att borsta tänderna och tåg en selfie så ni skulle få se frisyren bakifrån. Är bloggerska även när jag halvsover.
 
---
 
We laid there on the sofa and were both half asleep. Think I maybe watched ten minutes of every episode. At two o'clock I though it was a good idea to go up and brush my teeth. Took the opportunity to take a selfie so I could show you my hairstyle from behind as well. A blogger even when I'm half asleep.
 
 
 
Dagen-efter-fest-bild. Käkade rester (mest knäckebröd) till frukost, och typ hjälpte Bagge att diska.
 
---
 
The day-after-a-party-picture. Ate leftovers (mostly crisp bread) for breakfast, and kind of helped Bagge with the dishes.
 
 
 
Jag lämnade solskenet i Gbg, för att lapa mer av det inandandes landsbygdsluft. Och lagade fooled pork (vegetarisk pulled pork) till middag; recept kommer förr eller senare. :) Jahapp, det var det.
 
---
 
I left the sunshine in Gothenburg, to get more while breathing countryside-air. And cooked fooled pork (vegetarian pulled pork) for dinner; the recipe will be posted soon or later. :) And that was that.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0