Doktor Glas & Flickorna

2017-05-30 09:03:00
Böcker
 
Doctor Glas & The girls
 
 
 
Jag har läst ut nästan fem (!) böcker nu i maj (håller på med den femte, därav nästan). Tänkte vi kunde ta en kik på två av dem: en klassiker och en om flickor i en sekt.
 
---
 
I've read almost five (!) books in May (am reading the fifth for the moment, therof almost). Thought we could take a look at two of them: one classics, and one about girls in a sect.
 
 
 
Vi börjar med Doktor Glas (av Hjalmar Söderberg) som jag fick låna av en vän innan jag skulle se föreställningen på Stadsteatern. Läste ut den på två eller tre dagar. Härligt med korta böcker emellanåt.
 
---
 
Let's start with Doctor Glas (written by Hjalmar Söderberg), which I borrowed from a friend since I would watch the show at the City Theatre. Finished it after two or three days. Nice with short novels from time to time.
 
 
 
Tänkte mycket på hur språket utvecklats sedan Doktor Glas utkom 1905. Som en fotografi, fotgrafin. Språkprofessorn i mig gick ju igång på detta.
 
 
 
Ett stycke jag gillade.
 
 
 
Doktor Glas handlar ju om en läkare, och som får besök av pastorns fru och får reda på att pastorn våldtar henne. Han ogillar redan pastorn, och gillar pastorns fru, så han börjar fundera på vad han skulle kunna göra som läkare. Här är ett stycke när han väger för och emot att ta livet av pastorn.
 
 
 
Och emot-stycket. Efter att ha läst den här kan en sitta i små grupper och diskutera rätt och fel. Av mig får den hursomhaver ♠♠♠♠ av ♠♠♠♠♠ (enligt vad jag hade gett den på goodreads).
 
 
 
Andra boken är Flickorna av Emma Cline. Handlar om Evie Boyd som kommer i kontakt med Suzanne och ett gäng andra unga kvinnor. De verkar fria, och sorglösa och ha det allmänt härligt. Evie får följa med hem till kvinnorna och träffar där Russel, som är en slags sektledare för de här kvinnorna. De åker runt i staden och gör olika småhyss, i väntan på att Russel ska få sitt stora genombrott som musiker med hjälp av ett skivkontrakt från musikerna Mitch.
 
 
 
Skivkontraktet dröjer dock och Russel behöver ta till "åtgärder". Vill inte avslöja för mycket, men kan säga att jag läste nästan den här boken i sträck. Tog varje tillfälle jag kunde få för att läsa den, och bara det visar ju på ett högt betyg. Så den får ♠♠♠♠♠ av ♠♠♠♠♠. Pangbok helt enkelt! Bygger för övrigt på kvinnorna kring sektledaren Charles Manson.
 
 
Spara
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0