Frön jag har sått

2017-05-25 08:33:07
Allmänt Min Dag
 
Seeds I have sown
 
 
 
 
I början av april köpte jag jord och fröer. Zucchini, aubergine, bondbönor, och majs ska försås, så deras frön åkte ner i krukor med jord.
 
---
 
In the beginning of April, I bought seeds and soil. Zucchini, eggplant, broad beens, and corn are to be pre-cultivated, so I put their seeds in pots with soil.
 
 
 
Plastfolie över för att imitera miniväxthus.
 
---
 
Put cling film over to imitiate a mini-greenhouse.
 
 
 
Sedan fick de stå i fönstret.
 
---
 
Then, I let them be at the window.
 
 
 
Titta! Majs och zucchini var pigga och snabba.
 
---
 
Look! Corn and zucchini was alert and fast.
 
 
 
Tycker om att få ta bort plastfolien och kunna se dem växa.
 
---
 
Like to take away the cling film and watch the plants grow.
 
 
 
De här små rackarna vet jag inte riktigt vad det är. Chansar på aubergine, men glömde märka upp vad jag sådde var. Blir mer spännande så!
 
---
 
I'm not quite sure what these little guys are. Am guessing for eggplant, but forgot to mark which seeds I put where. More exciting that way!
 
 
 
De växte sig större och det började bli dags för ett miljöombyte.
 
---
 
They grow bigger, and the time for an environmental change approached.
 
 
 
Så en fredag packade jag ner alla krukorna i en kasse och tog med på bussen ut till landet.
 
---
 
So one Friday, I put the pots in to a grocery bag and brought on the bus, taking me to the countryside.
 
 
 
De har fått bo i växthuset i väntan på att jorden skulle bli tillräckligt torr, och risken för frost obefintilig. Fick ett sms från mamma häromdagen att pappa nu hade planterat ut dem. Ska åka ut till helgen och titta till dem. Och kanske så sådant som inte behöver försås, fastän det är tentavecka och allt.
 
---
 
They have lived in the greenhouse waiting for the ground to become dry enough, and the risk for frost nonexisting. Recieved a text from mom the other day, telling me my dad had put them in the ground. Will visit them this week-end to see how they are doing. And saw other seeds that don't need precultivation, even though exam week's coming up.
 
 
 
När jag ändå talar om växtlitghet: jag har införskaffat mig en våreld. Det var inte planerat, utan spontant eftersom min florist inte tog betalt med kort under en viss summa. Fint med lite färg bland alla mina gröna växter.
 
---
 
However, when I'm talking about vegetations: I have bought a plant called Spring Fire. It wasn't planned, but a spontaneous purchase since my florist didn't charged with bank card under a certain total. Pretty with some colours next to all my green plants.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0