I helgen bakade vi tunnbröd och åt kantarelltoast

2017-10-04 08:31:30
Min Dag
 
This week-end, we baked soft flatbread and ate chanterelle toast
 
 
 
 
I fredags åkte jag ut till landet.
 
---
 
Last Friday, I went to the countryside.
 
 
 
Klappade katter. Drack vin. Tittade igenom gamla skolfoton. Min syster klippte mitt hår så nu är det lite kortare, men förhoppningsvis gladare. Min syster skrek nästan till när hon såg hur ledset det var.
 
---
 
Patted the cats. Drank wine. My sister cut my hair, so now it's a little bit shorter but happier, I hope. My sister almost screamed when she saw how sad my hair was.
 
 
 
LÖRDAG och vi vaknade upp till soluppgången.
 
---
 
SATURDAY and we woke up by the sunrise.
 
 
 
Efter frukost gick pappa och startade igång vedugnen. Jag gjorde iordning glutenfria degen under mammas handledning.
 
---
 
After breakfast, my dad went out to get the fire started. I made the glutenfree dough, while my mother supervised me.
 
 
 
Medan degen skulle jäsa passade jag på att gå runt bland grönsakerna och i solen.
 
---
 
While the dough raised, I took the opportunity to walk around by the vegetables, and in the sun.
 
 
 
Plockade rödbetor och lök.
 
---
 
Picked beet roots and onions.
 
 
 
Hittade typ världens största beta. Men de stora får en inte ta, pappa säger att de smakar träigt.
 
---
 
Found the world's largest beet root (maybe). But you are not allowed to take the really big ones, my dad says their taste is bad.
 
 
 
Knådade. Kavlade. Vände. Naggade. Och swish in i ugnen.
 
---
 
Kneaded. Rolled. Turned. Pricked. And right in the oven.
 
 
 
Färdiga bohusländska tunnbröd som väntar på att svalna.
 
---
 
Ready-baked soft flatbread, waiting to cool down.
 
 
 
Det var min farbrors födelsedag, så medan den "vanliga" degen jäste gick vi över och käkade kantarelltoast. Så himla gött. Dagens stora samtalsämne var nazisternas demonstration, tvi valle.
 
---
 
It was my uncle's birthday, so while the other doughs were rising, we went over to eat some chanterelle toast. So very nice. The big topic of the day was the nazist's demonstration in Gothenburg. Yuk!
 
 
 
Sedan packade jag ihop mina saker för att få skjuts tillbaka till stan av min andra farbror och gå på finomsitts med bØf. Hej då, landet.
 
---
 
Later, I packed my things and my other uncle drove me home back to the city. And I went to a nice dinner party with bØf. Good bye, countryside.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0