Allt-i-en-kastrull-pasta med körsbärstomater och champinjoner

2018-04-22 09:09:00
Mat och recept
 
One pot pasta with cherry tomatoes and mushrooms
 
 
 
Lagade detta i veckan och har njutit varje gång jag tagit med det som lunch till skolan. Tomaterna och pastan får mig att minnas "mormors tomatsoppa" vi ofta lagade när jag var yngre. Det var nog min favoriträtt (den innehåller köttfärs men kanske ska försöka mig på att göra den med sojafärs?). Att denna rätt får mig att erinra trevliga barndomsminnen är ju ett plus. Att den dessutom lagas i en och samma kastrull och det blir mindre disk är ännu mer till dens fördel. Och så blev det gott också. Medan jag lagade den blev jag skrämd av ett gäng bØf:are som hälsade på. Tappade koncentrationen en aning, men det blev bra ändå. Nu: receptet (som jag utgått från här)!
 
---
 
Cooked this dish this week and have been enjoying everytime I've brought it as lunch to school. The tomatoes and pasta make me recall "grandmothers tomato soup" which we cooked when I was younger. Think it was my favorite dish actually (it contains minced meat, but maybe I can try to remake it with minced soy?). That this dish makes me recall nice childhood memories is on the plus side. Moreover, that one only need one pot to cook it and therefore pots to wash-up. And a good taste. So many advantages. While I cooked it, a gang of bØf:ers scared and visited me. Lose me concentration for a while, but it became tasty anyhow. Now: the recipe (for which I found inspiration here)!
 
 
För ungefär en middag och tre matlådor behövs
○ 2 gula lökar
○ Ungefär 250 gram champinjoner
○ Olivolja att steka i
○ 3 vitlöksklyftor
○ En nypa chiliflingor
○ Salt och peppar
 
○ 8 deciliter grönsaksbuljong (vatten + tärning)
○ 1 burk körbärstomater (à 400 gram)
○ 100 gram Salladsärter
○ Spaghetti till 4 portioner
○ 65 gram babyspenat
 
 
Stek hackad lök och skurna champinjoner i olivolja i en större kastrull. Ungefär tills champinjonernas vatten avdunstat. Pressa vitlök och tillsätt tillsammans med chiliflingorna. Salta och peppra efter behag.
 
Tillsätt buljong och tomater och koka upp. När vattnet kokar, minska värmen något och lägg i spaghettin. Koka några minuter mindre än tidsangivelsen på spaghettin.
 
 
Skär salladsärtorna i mindre bitar. När timern för pastan ringer, rör ner salladsärtor och spenat i kastrullen och låt bli varmt.
 
 
Sådär. Då var det klart. Servera eventuellt med grana padano ost. Käka upp. (Rätten blir mer vattning än på bilden, men det gjorde sig inte så bra på bild. Skopade på lite av vattnet efteråt.)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0