Andra dagen i Rom: en basilika, en park, och sängläge

2018-04-13 08:44:14
Resor - Italien
 
Second day in Rome: a basilica, a parc, and bed rest
 
 
 
Vår andra dag i Rom. På med tunnare jacka, halsduk, och solglasögon. För att inte frysa och för att kunna se genom solljuset.
 
---
 
Our second day in Rome. Wore a thinner jacket, scarf, and sunnies. To not get cold and to be able to see through the sunlight.
 
 
Vi delade upp oss i två grupper. Min grupp vandrade till Santa Maria degli Angeli, en minre basilika som är uppbyggd åt Jungfru Maria. Den var stor, luftig, och maffig.
 
---
 
We split in to two groups. My group took a walk to Santa Maria degli Angeli, a titular basilica church which is built for Mary. It was big, airy, and pompous.
 
 
Vi vandrade vidare längs de Romerska gatorna. På grund av att ha hostat under natten (och dagen) var det jobbigt att skratta och prata. Jag höll mig därför mest tyst och spanade in arkitektur och stadsvimlet.
 
---
 
We walked further along the Roman streets. Due to been coughing during the night (and day), it was hard for me to laugh and talk. Therefore, I mostly kept quiet and watched the architecture and city life.
 
 
Vi mötte upp Batucci och köpte glass. Tog citron som vanligt. Och en selfie med Lenis.
 
---
 
Batucci met us, and we bought ice cream. Took lemon flavor as usual. And a selfie with Lenis.
 
 
Gruppbild några hundra meter från spanska trappan. Batucci, Angelica, Lenis, jag, Philip, och Thess var de jag hängde med denna morgon.
 
---
 
Group picture taken some hundred meters from the Spanish steps. Batucci, Angelica, Lenis, me, Philip, and Thess were the one's in my group this morning.
 
 
Vi fortsatta till en plats med utsikt över Terrazza del Pincio. Hittade på historier kring statyerna, observerade såpbubblor, och diskuterade folks förehavanden.
 
---
 
We continued to a place with a view over Terrazza del Pincio. Made up stories about the statues, observed the soap bubbles, and discussed people's behavior.
 
 
Ovanför utsiktsplatsen fanns en stor park (Monte Pincio). Visste inte detta. Den var helt fantastiskt. Vi hittade en liten damm med roddbåtar. Men 40 minuters kö fick oss att vända på klacken.
 
---
 
Above the viewing point, there was a grand park (Monte Pincio). Didn't knew this. It was fantastic. We found a small pond with rowing boats. But 40 minutes of queue made us turn away.
 
 
Gick omkring. Stannade till ibland. Försökte få hit den andra gruppen för att ha picknick i detta sköna gröna. De kom, men vi gick vidare tillbaka in i stadsvimlet.
 
---
 
Walked around. Stopped at some places. Tried to make the other group come here so we could have picnic. They came, but we continued back to the city streets.
 
 
Jag var superhungrig och struntade i att jag nog egentligen hade feber. Käkade svamprisotto (den ser så himla ledsen på bild) som smakade som att det saknade något. Drack vin fastän jag kanske skulle hållt mig till vatten.
 
---
 
I was super hungry and ignored that I probably had fever. Ate mushroom risotto (it looks so sad in the picture) which tasted as something was missing. Drank wine even though I should have drank only water.
 
 
Vi gick hemåt till lägenheten. Jag gick och vilade och vaknade upp igen med vad som kändes som feber. Stannade resten av eftermiddagen och kvällen med denna utsikt över rummet. De andra var snäll och fixade näsdukar och ipren till mig. Fick sällskap ibland, men sov mest eller kollade på youtubeklipp.
 
---
 
We headed back home to the apartment. I rested and woke up again with what felt as fever. Spent the rest of the afternoon and evening in bed with this view over our room. The other one's were kind and gave me napkins and ibuprofen. Got company sometimes, but mostly I was asleep or watched youtube clips.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0