Lördag & söndag: Konstmuseet, Andra lång, och biblioteket

2018-02-01 08:55:52
Min Dag
 
Saturday & Sunday: Museum of Art, Andra Långgatan, and the library
 
 
 
LÖRDAGEN väckte mig med soluppgång och blå himmel. Blev automatiskt lite gladare, trots kände mig snuvig.
 
---
 
SATURDAYand I woke up by the sunrise and to a blue sky. Automatically, I became happier even though I felt rheumy.
 
 
Dukade fram frukost till mig och Wille. Hon var på besök så jag bjöd över henne på frukost. Efter låg vi skavfötters i soffan.
 
---
 
Served Wille breakfast. She was visiting this week-end, so I had invited her for breakfast. Afterwards, we were laying top to tail on my sofa.
 
 
Göteborg visade sig från sitt soligaste sida. Och vi vandrade neråt mot Götaplatsen.
 
---
 
Gothenburg was very sunny. And we walked towards Götaplatsen.
 
 
För att se Julia Peirones utsällning på Konstmuseet. Girls, girls, girls.
 
---
 
To see Julia Peirone's exhibition at The Museum of Art. Girls, girls, girls.
 
 
"Titta, jag är som i Beatrice Elis musikvideo Girls." Toka. : )
Utställningen var intressant, för övrigt. Julia Peirone jobbar med fotografier av främst unga kvinnor och vill få fram vad en fotografisk bild egentligen är och vad den kan göra - inte minst i vårt bildcentrerande samhälle idag.
 
---
 
"Look! I'm like Beatrice Eli in her music video for Girls." Fool.  : )
The exhibition was intresting, by the way. Julia Peirone is a photographer working maninly with young women and want to adress what a photagraph can be and do - not least in our visual culture today.
 
 
Sedan tog jag två bilder men de verkar inte ha sparats (??), så denna från nyårsdagen får duga. Vill berätta fyra saker som skedde denna lördag:
1. Satt på ett fik och läste bok (Fahrenheit 451) i väntan på att yogan skulle börja. Tänkte att sitta på café och läsa bok borde en göra oftare. Samt kul att sitta och tjuvlyssna på människorna omkring - denna gång satt jag bredvid ett gäng tjejer som tydligen hade varit på bröllopsklänningsprovning men var inte alls nöjda.
2. På kvällen, efter att ha vilat mig, åkte jag till Andra lång. För att möta upp två tjejer som jag aldrig träffat förut men som är med i en facebook-grupp för Göteborg och som ville träffa nya personer. Kände mig pirrig på vägen dit - kunde ju vara vilka som helst, hur tråkiga som helst. Kände mig stolt efteråt för att jag vågade. Och jodå, de här tjejerna var superroliga och härliga och trevliga!
3. En till tjej som slöt upp senare visade sig vara min granne. Alltså som bor mittemot min lägenhet i samma trappuppgång. En gör ju liksom inte mer än säger hejhej till sina grannar medan en skyndar till bussen men nu vet jag ju vem det är! Så fantastiskt. (Ödet.) Hade det inte varit för att jag fick huvudvärk och åkte hem när de andra gick vidare på hemmafest hade jag ju haft sällskap på bussen hem. Trevligt värre.
4. En man på puben skulle gissa mitt yrke. Han tittade på mig en stund med kisande ögon, pekade sedan med båda pekfingrarna och utbrast: "Artist!" Det är inte första gången jag blir kallad artist eller filmstjärna. Vet inte riktigt vad jag utstrålar men tar det som en finfin komplimang.
 
---
 
Then, I know I took two picture but it seems like they didn't got saved (??), so this one from New year's day will do. Want to tell you four things that happened during this Saturday:
1. Sat on a café and read a book (Fahrenheit 451) while waiting for my yoga class to start. Thought that this is an activity I should do more often. And fun to sit and listen to the people around me - this time I had a group of girls that had been to try-out of wedding dresses and they were not content.
2. During the evening, after some rest, I went to Andra Långgatan to meet up with two girls I never met before. But we are in a facebook-group for girls in Gothenburg and they were eager to meet new friends, so I said why not. Felt nervous on my way there - like they could be dull, or not funny, or whatever. Afterwards, I felt proud for my courage. And yes, these girls were funny and nice and lovely!
3. Later, another girl joined. And we found out that we are neigbhours. So the person living next to me in the same stairs. One doesn't say anything else than hello hello to your neighbours while trying to catch a bus, but now I know who she is! So fantastic. (The faith.) And if I hadn't get a headache, I have had company on the bus home. Very nice.
4. A man at the pub where about to guess my occupation. He looked at me with peering eyes, and then pointed at me with both index fingers and said: "Artist!" It's not the first time I'm called artist or film star. Don't really sure what other people see that I don't, but taking it as a nice compliment. 
 
 
SÖNDAGEN hängde jag på biblioteket igen. Lämnade tillbaka två böcker och lånade Mästaren och Margarita. Läste Ditt liv och mitt tills jag blev hungrig och vandrade hemåt.
 
---
 
SUNDAYand I spent my morning in the library again. Returned two books and loaned The Master and Margarita. Read Ditt liv och mitt until I became hungry and walked home again.
 
 
Lagade mexikansk soppa med chili för att råda bot på förkylning (recept senare i veckan!). Såg på Outlander och Sameblod. Löste korsord och läste bok. Klart slut med denna helg.
 
---
 
Cooked mexican soup with chili to get rid of my cold (recipe later this week!). Watched Outlander and Sami blood. Solved crosswords and read a book. Over and out.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0