Nationaldagen

2018-07-08 12:09:00
Kalas och festligheter
 
National day 
 
 
 
Snart över en månad sedan vi firade nationaldagen. Maj och juni lade jag mest tid på att göra experiment, skriva rapport, och vila & sova. Var stressad och ofta trött minns jag. Mest trött efter att allt var klart och jag undrade om jag någonsin skulle kunna vila mig tillbaka till min vanliga dagsenergi igen (det gick - är där nu!). Det är därför många inlägg med händelser från de månaderna kommer nu, för jag bara inte energi till det då. Så som det här om nationaldagen. Vi tar en kik!
 
---
 
It's soon over a month since we celebrated the national day. I spent May and June with performing experiments, writing thesis, and rest & sleep. Was stressed and often tired, I recall. Was the most tired after everything was done and I wondered if I ever would get back my normal daily energy (I made it - am back now!). That's way so many posts lately been about things from these months, since I didn't had enough energy then. Such as this about the national day. Let's take a look!
 
 
Jag letade efter en byxdress att ha på min presentation och examensfest. Men var som sagt trött och orkade inte gå på stan med massa folk omkring mig - blev bara irriterad på allt och alla (så osunt :( ) - eller att stå i kö. Så letade runt på klädbutikers hemsidor. Hittade denna vita, kollade om den fanns i lager i Gbg och åkte sedan dit och var där precis när de öppnade. Det var ingen kö till provrummet när jag skulle prova - men när jag kom ut i butiken igen hade det redan bildats en kö och jag bara kände att det var en sådan otrolig tur att jag hade åkt dit så tidigt.
 
---
 
I looked for a jumpsuit to wear at my presentation and graduation party. As I said, I was tired and didn't have energy to walk in the streets with a lot of people around - just got angry with everyone and everything (so unhealthy :( ) - or queue. So searched for it online. Found this white, checked if it was in store in Gothenburg, and went to the store just when it opened. There was no queue for the fitting room when I entered it, but when I was finished a small queue already had started to form and I felt that I had fortune to be there so early.
 
 
Kom tillbaka hem och käkade stekt ris med sojabönor & svamp till lunch.
 
---
 
Went back home and had fried rice with soya beans & mushrooms for lunch.
 
 
Bytte om till fjäderbyxdressen och gick ner till bussen för att åka till Slottsskogen med Katta. Hade en tanke när jag tog den här bilden att det skulle bli en selfie-dag och att jag skulle ta selfies med alla personer jag hängde med. Men det blev inte så.
 
---
 
Changed to my feather jumpsuit and catched a bus to go to Slottsskogen with Katta. When I took this photo I thought that it could be a seflie-day where I would take selfies with all the peeps I hanged around with. But it didn't happen.
 
 
Förutom den här då. På Katta och mig. :) Vi pratade om sommarplaner, pôjkar, och bröllopet som Katta skulle vara toastmaster på till helgen.
 
---
 
Except this one. At Katta and me. :) We talked about summer plans, boys, and the wedding at which Katta would be the toastmaster that week-end.
 
 
Vi hörde nationalsången på älvdalska (så otroligt fint), jojk, och kulning. Göteborgs symfoniker hade klassisk konsert och spelade sommarmelodier. Det var soligt, mycket folk och det kändes fint att så många olika svenskar var tillsammans. Mångfald är bra och berikande.
 
---
 
We heard the national anthem in Elfdalian (so beautiful), joik, and kulning. Gothenburg Symphony Orchestra had a classic concert and played summer tunes. It was sunny, a lot of people, and it was nice that so many different Swedes were together. Diversity is good and enriching.
 
 
Efteråt tog vi oss ner till älven och över till Lindholmen. Hanna & Simon hade bjudit in oss på nationaldagsfirande och bakat kakor och tagit med sig kubb och bål (vilket jag glömde fota). Det var kul och trevligt.
 
---
 
Afterwards, we went to the river and over to Lindholmen. Hannd & Simon had invited us to celebrate the national day and baked cakes, and brought kubb and punch (which I forget to photograph). It was fun and nice.
 
 
Vi satte oss på kajkanten. Fick sällskap av en fiskmås. Åkte sedan hem och övade en sista gång på min presentation som jag skulle hålla dagen efter.
 
---
 
We sat by the dock by the river. Got company by a seagull. Then, went home and rehearsed at my presentation a last time since I were to hold it the day after.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0