Sista helgen i maj med rapportskrivande under paraply, första doppet i havet, och mors dag

2018-07-01 10:20:00
Min Dag
 
The last week-end in May with report writing under an umbrella, the first swin in the sea, and Mother's day
 
 
 
Sista fredagen i maj åkte jag ut till landet och mina föräldrars hus. Möttes av solnedgång och klappvänliga katter.
 
---
 
The last Friday in May, I went to my parent's place in the countryside. Was greeted by the sunset and cats than wanted to be patted.
 
 
På lördagsmorgonen blev jag hälsad god morgon av Elsa-Sara. ♥
 
---
 
On Saturday morning, Elsa-Sara greeted me good morning. ♥
 
 
Jag gjorde iordning för mig så att jag kunde sitta utomhus och skriva på rapporten till mitt examensarbete. Satt under paraplyet för att inte bli sönderbränd av majsolen.
 
---
 
I prepared this for myself so I could be outdoors writing on my Master's thesis without getting sunburned by the May sun.
 
 
Hej hej från under paraplyet.
 
---
 
Hello from under the umbrella.
 
 
Tog pauser emellanåt och vandrade omkring på ägorna. Tittade till lupinerna som blommade för fullt.
 
---
 
Took some pauses from time to time and walked around in the garden. Checked on the lupines that blossomed.
 
 
Och jordgubbarna som började titta fram. (Så svårt att se vart fokus hamnar när det är soligt, för övrigt ...)
 
---
 
And the strawberries that soon would turn red. (So hard to find right focus when it's sunny, by the way ...)
 
 
Min syster grillade middag till oss och jag fortsatte skriva rapport.
 
---
 
My sister barbequed dinner for us, and I continued writing on my report.
 
 
Men efter middagen bestämde sig jag och mina syskon för att åka ner till havet. Vi fick med mamma också som satt på bryggan och doppade benen.
 
---
 
But after the dinner, me and my siblings decided to go to the sea. We got our mother to join, and she sat on the deck dipping her legs in the water.
 
 
Det var varmt i vattnet. Vi simmade omkring. Jag märkte att jag inte hade badat här på kanske två år. Saker hade hunnits förändras. Nya gångvägar. Bryggor som inte längre användes. Bryggor som en inte längre fick bada ifrån.
 
---
 
The water was warm. We took a swim. I recognized that I hadn't been there for around two years. Things had changed. New walking tracs. Docks that nog longer were in use. Docks that now was prohibited to be used for bathing.
 
 
Min favoritplats på jorden. Blir alltid så lugn och harmonisk vid havet. Något Annie märkte tydligt under våra Indonesien-resa.
 
---
 
My favorite place on earth. Am always so calm and harmonious by the sea. Something that Annie recognized during our Indonesia-trip.
 
 
Ska försöka hänga mer här i år.
 
---
 
Will try to spend more time here this year.
 
 
Vi åkte hem. Korna betade i hagen. Kalvarna skuttade omkring. Jag skrev lite till på rapporten.
 
---
 
We went back home. The cows browsed in the pen. The calfs were jumping around. I wrote some more on my report.
 
 
På söndagen skrev jag än mer på min rapport. De andra i familjen åkte iväg till restaurang för att fira mors dag med farmor. Men jag stannade hemma. Käkade rester till lunch. Pastasallad med fetaost och grillade quornfiléer.
 
---
 
On Sunday, I wrote even more on my report. The other family members went to a restaurant to celebrate Mother's day with my grandmother. But I stayed at home. Had left-overs for lunch. Pasta salad with feta cheese and grilled quorn filets.
 
 
När de andra kommit tillbaka och mamma hem från jobbet, gick vi ner till farmor och farfar. Jag tittade till hönorna och tupparna. Fick med mig ett paket ägg hem.
 
---
 
When the others were back, and my mum had finished her job, we went to my grandparents. I checked on the hens and roosters. Brought home a packet of eggs.
 
 
Vi gick in. Käkade morsdagsfika. Rabarberpaj med extra mycket havregryn för det är så min farmor gillar det. Och glass. Klart slut från sista helgen i maj.
 
---
 
We went indoors. Had mother's day coffee. Rhuburb pie with extra added oats since that's how my grandmother likes it. And ice cream. Over and out from this last week-end in May.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0