Min examensfest

2018-06-15 09:28:00
Kalas och festligheter
 
My graduation party
 
 
Förra fredagen åkte jag ut till landet och hem till mina föräldrar. Blev mött av Elsa-Sara som ville bli klappad. Jag var så trött och ganska låg på energi från att hållit presentaion och opponerat. Som att allt stress bara släppte.
 
---
 
Last Friday, I went to my parents house in the countryside. Elsa-Sara met me and wanted to be patted. I was so tired and kind of low on energy from holding presentation and being an opponent. Like I was released from all the stress.
 
 
Fick pappa att peka ut var jag kunde hitta kirskål och vandrade sedan omkring med en påse och stannade till för att plocka dem. Skulle nämligen göra kirskålspaj till min examensfest.
 
---
 
Made my father to show where I could find bishop's weed, and then I walked around with a bag and picked the. I was about to do pie with bishop's weed for my graduation party.
 
 
Hängde lite med Ester. Eller snarare hängde hon efter mig. ♥ Lagade paj. Somnade och sov som en stock. Och ägnade hela lördagsförmiddagen åt att laga mat och sätta resten av familjen i arbete.
 
---
 
Hanged around with Ester. Or rather, she tailed me. ♥ Cooked pie. Felt asleep and slept like a log. And the whole Saturday morning, I spent cooking food and making sure the rest of my family had things to do.
 
 
Wille och Annie kom först. Satte även dem i arbete, hehe. Som att hjälpa mig bära saker och göra välkomstbål med flädersaft.
 
---
 
Wille and Annie were the first guests. Also gave them things to do, hehe. Like helping me carrying things and making welcome punch with elder blossom syrup.
 
 
Alla gäster kom till sist och jag skickade iväg dem på tipspromenad (om mig). Medan jag ställde iordning maten. Melonsallad, kanderade frön, rostad majs & solrosfrön, fetaoströra, rödbetssallad med getost, sojakörv, hummus, och morots- och halloumibiffar.
 
---
 
Finally, all the other guests arrived and I sent them for a quiz walk (about me). While I dished up the food. Melon salad, sugercoated seeds, roasted corns & sunflower seeds, feta cheese mush, beetroot salad with chèvre, soya sausage, hummus, and carrot- and halloumi patties.
 
 
Vattenmelon. Pastasallad. Kirskålspaj. Grön ärtröra. Rotfrukter rostade i ugn. Det var gött det.
 
---
 
Watermelon. Pasta salad. Bishop's weed pie. Green pea mush. Root veggies roasted in oven. It was all very tasty.
 
 
Efter maten ville mina vänner spela kubb i solnedgången.
 
---
 
After the dinner, my friends wanted to play kubb in the sunset.
 
 
Efter att ha utsett vinnare i tipspromenaden (blev Wille, Janen och Gürra), käkat rabarberpaj och kladdkaka, och jag öppnat presenter: mer kubbspel fast i mörkret. Mörkerkubb.
 
---
 
After demonstrated the winners of the quiz walk (Wille, Janen, and Gürra), ate rhuburb pie and mud cake, and me opened all the presents: more of playing kubb but in the dark. Night kubb.
 
 
Jag tog selfie med Lenis. Och sedan gick vi in för att inte bli uppätna av myggen. Vi tog med oss en box vin in, men den blev aldrig öppnad. En efter en gick alla och lade sig efter att ha klappat Elsa-Sara som inte alls verkade vara rädd för främlingar. Vi alla undrade vad det var för fel på henne.
 
---
 
I took a selfie with Lenis. And later, we went indoors to avoid all the mosquitos. We brought a box of wine, but never opened it. One by one, we all went to bed after patting Elsa-Sara who didn't at all seemed to be afraid of stranger. We all wondered what was wrong with her.
 
 
Gürra, Janen, Lenis, och Nalle åkte tillbaka till stan efter att ha käkat rester till frukost. (Hummus på frukostmackan. ♥) Men Annie stannade kvar. Vi tog en lång promenad och åkte sedan ner till havet precis när solen börjat gömma sig bakom gråa moln. Men vi badade ändå. Det var varmare än en kunde tro och gick att simma omkring.
 
---
 
Gürra, Janen, Lenis, and Nalle went back home after eating left-overs for breakfast. (Hummus at the breakfast bread. ♥) But Annie stayed. We took long walks and then went to the sea, just when the sun started to hide behind grey clouds. But we took a swim anyway. The temperature was actually okay and one could swim around a bit.
 
 
Jag packade sedan ihop mig. Delade upp alla matrester mellan mig och mina föräldrar, tog med mig presenterna och åkte hem tillbaka till stan. Så nu har jag fönstret fullt av dessa gröna och sköna växter. De ska vara lättskötta så håll tummarna för att jag kan hålla dem vid liv! Har ju inte gått så bra annars detta året. Mina murgrönor (ja, i plural) har dött, passionsfruktsplantan är urvissen, och mina granplantor liknar julgranarna i slutet på januari. Såja såja, det var allt från min examensfest.
 
---
 
I then packed my things. Divded the left-overs between me and my parents, brought my gifts and went back to my place. So now, my window is totally covered by these green and lovely plants. They are supposed to be easy to take care of, so hold your thumbs for me that I can keep them alive! Have not manage to keep so many plants alive this year. My ivies (yes, in plural) have died, the passion fruit plant is totally dry, and my spource plants look like christmas trees in the end of January. Well well, that was all from my graduation party.
 
 

Kommentarer
Postat av: Angelica Wåhlin

Låter väldigt trevligt! :)

Svar: Det var det :)
ElinHaraldsson

2018-06-15 @ 12:08:30
URL: http://angelicawahlin.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0