Auberginegryta med svamp, och kokosris

2018-03-14 08:59:00
Mat och recept
 
Eggplant stew with mushrooms, and coconut rice
 
 
 
Slängde ihop den här grytan igår. Behövde laga en rätt med aubergin och svamp eftersom de jag hade i kylen höll på att bli dåliga. Googlade runt men hittade inget recept som kändes helt rätt så höftade ihop det här själv. Kokosris blir, som oftast, pricken över i:et och passar utmärkt till den här grytan. Kokosris gör en helt enkelt genom att byta ut två deciliter av vattnet till en burk kokosmjölk. Koka som vanligt. Inga svårigheter. Men blir verkligen MUMS. MM-MM-MM. Persilja har jag slängt på för att det ska se tevligt ut, men inget jag adderade i mina matlådor. Men varsågoda.
 
---
 
Cooked this stew yesterday. The eggplant and mushrooms I had in my fridge started to get old so I needed to cook a dish of them. Googled for a dish but didn't found anything I wanted to cook, so estimated ingredients and amount to make this stew. Coconut rice is, as for quite any dish, the final touch. You cook coconut rice by just exchange two deciliter water for 400 milliliter coconut milk. Boil as usual. Not hard at all. But the result is YUMMY. MM-MM-MM. Added parsley just to make it look nice, and nothing I added for my lunch boxes. But here we go!
 
 
För en rejäl middag och fyra stadiga matlådor behövs:
○ Ungefär 300 gram svamp
○ 2 gula lökar
○ 1 aubergin
○ Olja att steka i
○ 1 matsked tomatpuré
○ 2 burkar krossade tomater (à 400 gram)
○ 8 deciliter vatten + två tärningar grönsaksbuljong
○ 1 burk vita bönor (400 gram)
○ 1 tesked timjan
○ 1 tesked rosmarin
○ 1 kryddmått koriander
○ 1 tesked paprikapulver
○ Salt, peppar
 
○ Ris till fyra portioner
○ 1 burk kokosmjölk
 
 
Börja koka riset med kokosmjölken (läs på förpackningen). Skala och hacka lökarna, och skär svampen i bitar. Stek i några minuter i olja i kastrull (jag använde olja från en burk med soltorkade tomater för extra tomatsmak). Skär auberginen i tärningar. Släng i aubergin i grytan och stek ytterligare någon minut. Tillsätt till sist tomatpurén och blanda runt.
 
 
Häll av vattnet från bönorna.
 
 
Tillsätt krossade tomater, vatten, och buljong. Koka upp i tio minuter. Tillsätt avrunna bönor och kryddorna. Låt småputtra på låg värme i några minuter.
 
 
Smaka av med salt och peppar.
 
 
Då så mina vänner. Då var det klart. Servera grytan med riset och ät upp. Nomnomnom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0