Vegansk körvgryta

2018-05-24 16:06:24
Mat och recept
 
Vegan sausage stew
 
 
 
I början av den här månaden blev jag jättesugen på körvgryta. Har nog inte käkat det sedan jag bestämde mig för att inte längre äta kött så blev lite förvånad över mig själv. Hittade två körvar (gjorda på soja) i min frys, googlade runt recept efter inspiration och slängde sedan ihop detta. Eftersom jag inte hade så mycket körv hemma adderade jag röda linser för att få lite mer protein. Den blev så himla god, om jag får säga det själv. Blev typ ledsen när jag tog sista matlådan häromveckan. Nog tjötat, här kommer receptet!
 
---
 
In the beginning of this month, I gotcravings for sausage stew. Don't think I've been eating it since I decided to no longer eat meat, so suprised myself. Found two sausages (made from soy) in my freezer, googled for inspiration recipes, and then throwed this together. Since I didn't had so many sausages at home, I added some red lentils to increase the amount of proteins. It turned out to be very tasty, if I'm allowed to say so. Got kind of sad when I took the last lunch box the other week. Well, enough of talking; here's the recipe!
 
 
Det här behövs till en middag och kanske tre matlådor:
○ 2 veganska korvar
○ 2 gula lökar, skalade och hackade
○ Ungefär en deciliter röda linser
○ Ett paket sojagrädde (ungefär 200 ml)
○ Ett paket krossade tomater (ungefär 400 gram)
○ 1 matsked tomatpuré
○ 2 rivna morötter
○ Olivolja, salt, peppar
 
○ Ris till fyra portioner
 
 
Börja med att koka riset (hacka lök är också en bra grej att börja med).
 
 
Stek löken och hackad körv lite lätt i oljan i en kastrull. Tillsätt morötterna och tomatpurén och stek någon minut eller två. Häll i grädden och de krossade tomaterna, och eventuellt lite vatten. Tillsätt linserna och låt koka upp i ungefär tio minuter. Smaka sedan av med salt och peppar och annan krydda som är gött att ha i.
 
 
Inte svårare än så, för nu är det klart! Servera grytan med riset och käka upp.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0