Bohusläns högst punkt, midnattsdopp, och tennis - julisemester på västkusten

2022-08-07 15:12:06
Min Dag
 
The highest point in Bohuslän, a midnight swim, and tennis - my summe holiday on the West Coast in July
 
 
 
Håll i er för här kommer en bildkavalkad från sådant jag hittade på i juli! Har mest hängt på norra delen av västkusten (när vi inte var en sväng i Skåne och Småland). Där har jag bland annat promenerat i naturreservatet Kalvön. Vi åker dit emellanåt när vi är i sommarhuset och vill ha en liten utflykt.
 
 
Min sambo och hans mamma hittade kantareller!
 
 
Som vi åt efteråt. Stekta i smör och med bröd. Så ot-e-roligt gott. En kopp te och Allsång på Skansen på det. Ja tack. 
 
 
Legat i hängmattan och läst Per Anders Fogelströms Stadserien. Och gråtit i soffan över karaktärers öde. Vi åkte in till Göteborg för att fira Lisas 30-årsdag också, men då tog jag inga bilder. :( Men det blev kul quiz, god mat, och en massa massa dans. Förträffligt!
 
 
Åkt till Björnerödspiggen tillsammans med Katta. Det är Bohusläns högsta punkt, och det kände jag är en utflykt att bocka av på att-besöka-listan. Var lite klurigt att hitta parkeringen och körde precis så fel som det varnas för om här. Men sedan var det bara att vandra och gå och sedan ta sig upp i tornet och kika ut över Norge. 
 
 
Mötte två norskar i tornet som hade cyklat dit - det blev vi imponerade över. Sedan fortsatte vi vår resa till Grebbestad för mat och promenad längs vattnet men där tog jag inga bilder. Så mysig dag. 
 
 
En annan solig dag åkte jag och sambon ut till Rörtången i Kode. Skulle träffat kompisar där men på grund av sjukdom blev det inställt. Badade, åt pastasallad, och läste bok - en vanlig dag vid havet alltså. 
 
 
Svängde förbi mina föräldrar för att kolla till mina odlingar. Grönkålen växer fortfarande så det knakar. Zucchinin börjar få blommor. Snart så! (Edit: har plockat årets första zucchinin nu. Äntligen!)
 
 
Tagit promenader ner till havet. 
 
 
Simmat fram och tillbaka längs med bryggan. Varit den enda i vattnet emellanåt. Trots att det varit över 20°C i vattnet. Blivit positivt överraskad av temperaturen varje gång.
 
 
Firat Annas 30:e födelsedag på Orust. Så härligt ställe att vara på och så mysig fest. Vi hade trekamp i trädgården. Mitt lag kom nog inte sist trots att vi hade problem med våra tandemskidor och fick fuska lite för att ens komma i mål hehe.
 
 
Runt midnatt bestämde sig ett litet gäng för att gå ner och bada i havet. Vi var ett ännu större gäng som bestämde oss för att följa med och titta på. Det var lite fuktigt i luften men inte så kallt. Sommarnatt. Vi såg lysmaskar blinka i gräset. Använde mobilens ficklampa och en handflata för att få se hur de ser ut egentligen.  
 
 
Ett önskemål jag haft under semestern är att besöka Hantverksglädje på Bokenäs bygdegård - ett ställe där lokala hantverkare och konstnärer ställer ut under sommaren. Så en dag åkte jag och sambon dit. Fanns så mycket fint där! Hade kunnat köpa typ allt - så det slutade med att vi inte köpte någonting. Blev extra förtjust i Ann-Sofie Anderssons textila tavlor. Blir så imponerad över hur duktiga folk är.
 
 
Vi åkte vidare till Bokenäset för att bara strosa omkring. Efter att ha käkat upp vår matsäck tog vi oss upp till utsikten och såg Orust på håll. Sedan badade vi och hoppade i från hopptornet. Men det blev inte så många hopp. Alldeles för många brännmaneter som låg och lurade. 
 
 
Så vi åkte tillbaka till sommarhuset och bokade tennisbanan. Jag har en bild av mig själv att jag ska ha riktigt bra talang för tennis - så har till och med dragit mig för att gå och spela för att inte få min självbild raserad. Tycker att jag varken har fått min självbild dementerad eller bekräftad de få gånger jag har spelat nu. 
 
 
Tagit oss till Marstrand och åkt ut med båt. Märker på min pulsklocka hur mycket lugnare jag blir så fort jag ser havet. Det är verkligen min komma-ner-i-varv-plats. 
 
 
Kollat på när min kille åkt wakeboard. Han har fått kolla på när jag har snorklat - fick en snorkel i födelsedagspresent av honom i förskott. Utöver detta en hel del förberedelser inför min bäst-i-test-fest. Och om den blir det nog nästa gång! Hej svejs. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0