Bröst och ägg (en sommarberättelse) - en bokrecension

2023-02-24 11:31:03
Böcker
 
 
Breasts and eggs - a book review
 
 
Fredagstraditionen håller i sig och i den här takten kanske jag till och med nästan hinner uppnå mitt mål innan kidsen kommer. Jag läste ut Bröst och ägg - en sommarberättelse av Mieko Kawakami till frukosten imorse. Så en väldigt färsk recension kommer här!
 
 
Vi får följa Natsuko Natsume under ett antal somrar samt andra kvinnor i hennes närhet (japanska tecknet för "natsu" är tydligen det samma som för sommar vilket nämns flertalet gånger). Boken börjar sommaren 2008 då hennes syster Makiko har bestämt sig för att göra en bröstoperation och hennes elvaåriga systerdotter Midoriko har slutat att prata med sin mamma. De kommer på besök till Natsuko som bor i en förort till Tokyo under de dagar Makiko tänkt besöka en bröstförstoringsklinik. Ett hopp till tio år senare består Natsukos tankevärld mestadels av hur hon ska skaffa barn på egen hand, utan en partner. Det är flera kvinnors öden och liv som tas upp genom dialoger, eller genom tillbakablickar till Natsukos uppväxt.
 
 
 
Parallellt med olika beskrivningar om att vara kvinna tas även klass upp - första meningarna i boken beskriver hur du vet att någon är fattig och vi får genom boken reda på under vilka förhållanden systrarna Natsume har växt upp. Systerdottern Midorikis tankar om att snart komma in i pubertetern - och hennes avsky mot vad det biologiskt betyder - får vi reda på genom att läsa utdrag ur hennes dagbok som hon alltid går runt med.
 
 
Många olika kvinnohistorier och perspektiv får som sagt plats i denna sommarberättelse. Kvinnor som inte önskar något annat än att få barn och bara vill umgås med andra kvinnor som skaffat barn. Kvinnor som är nöjda med att de aldrig fick några barn. Kvinnor som blivit sexuellt utnyttjade som barn. Kvinnor som växt upp i familjer där pengar aldrig varit några problem. Kvinnor som när de var barn fick börja jobba för att familjen skulle kunna få pengar till mat för dagen. Kvinnor som blir tvingade till inseminering för att deras man inte ska skämmas över sin infertilitet. Kvinnor som har skaffat barn med en man som inte tar ansvar. Kvinnor och män som kommit till genom spermadonation och engagerar sig i en förening för deras rätt att få reda på vem deras biologiska far är. Kvinnor som vill få barn utan att behöva ha en partner. Kvinnor som absolut inte vill ha barn.
 
Att en del av dessa liv (fortfarande) ses som kontroversiella tar sig i uttryck bland annat i SVT:s minidokumentär "Slippa bli mamma" och att det ibland kan vara lättare att få insemination utomlands (i Sverige har det sedan 2016 varit lagligt för ensamstående och samkönade par att få assisterad befruktning).
 
 
En av de svåraste bitarna med att skriva en roman ska vara att få till dialogerna - de ska vara relevanta och föra historien framåt. För denna bok är dialogerna en stor styrka och imponerade på mig. Jag ville inte sluta läsa mitt i en dialogföring. Kawakami för berättelsen framåt med penseldrag, ibland stora svepande och ibland med en liten akvarellpensel för detaljer. Det gör att berättelsen behåller sig intressant. Fram emot slutet, verkligen de sista sidorna, kände jag att gaspedalen var tryckt i mattan och jag fick en känsla av stress. Som att Kawakami hade tappat tålamodet och bara ville få bli klar. När jag stängde ihop boken kände jag dock att det inte gjorde något, det var dit vi skulle komma och alla andra berättelser var redan berättade. Vet inte om det är för att jag är gravid, men de sista raderna fick mig att gråta men gav mig också lite tröst i min egna overklighetskänsla.
 
 
Ett av mina kriterier för att en bok ska få en femma är att jag längtar att få läsa boken, blir beroende av den. Så var inte fallet, förutom när jag väl tog upp den och läste och fastnade i denna värld. Har haft en boksvacka i några dagar, men det kan likväl bero på mitt egna mående och inte vara bokens fel. Så därför vill jag vara diplomatisk och ge den 4,5 av 5 i betyg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0