Antons restaurang - februari

2023-03-09 19:36:00
Mat och recept
 
 
Anton's restaurant - February
 
 
Vad käkade vi hemma i februari undrar ni? Jo men typ det här:
 
 
Linssoppa med saffran, potatis, och citron. Tillagad i vår slökokare. Minns den som otroligt god, även som lunch dagarna efter. Får komma ihåg den här rätten när bäbisarna kommer.
 
 
Det var internationella tvillingdagen den andra februari. Den svenska symbolen för tvillingar är körsbär 🍒, så jag tänkte det kunde vara roligt att äta någon körsbärsefterrätt. Blev glass med cocktailbär (mycket sockrigt, yes) bara för att det var det som fanns i affären just då. Hade tänkt på körsbärssås men det stod att det var mandelolja i, vilket jag fortfarande trodde att jag var allergisk mot. Men nästa år kanske vi kan äta något roligare.
 
 
Tacopaj som Anton slängde ihop av vad vi hade hemma. Gott så.
 
 
Krispig tofu med nudlar och svampUtgick bara från receptet för inspiration, men använde det vi hade hemma. Jag orkade göra en jordnötssås till, som en praktikant på restaurangen.
 
 
Spaghetti med vegofärssås. Med morötter i och ketchup till. 
 
 
Stekt quornfilé med potatisgratäng och herrgårdsgrönsaker. Vi har börjat se till att det alltid finns typ halvfabrikat hemma så att det går att bara slänga ihop en rätt snabbt. Allt som avnjuts i solen blir godare.
 
 
Broccolipaj med fetaost och crème fraîche. Jag älskar matpaj (framförallt pajskalet) så är tur att jag bor ihop med någon som gillar att bara så slänga ihop en paj emellanåt med vad som finns hemma.  
 
 
Svampgrytan Arne. En mustig gryta med höstkänsla. Vi fick strunta i umamibuljong då det visade sig innehålla gluten. Nästa gång slänger vi i lite vegobitar tycker jag. 
 
 
Ärtrisotto med rostad lök och stekt kaprisEn rätt jag lagade! Gjorde dubbel sats av denna för tänkte att det är bra att ha länge. Har fortfarande kvar i en kastrull i kylen men har tröttnat på den så ofantligt mycket. Märktes att det saknades vin (jag hade i lite vinäger men tydligen inte tillräckligt). Stekt kapris var inte en jättehit i detta hushåll. Kommer nog inte laga igen. 
 
 
Annat som lagats och ätits men som inte kom med på bild:
- Krämig kikärtsgryta med tofu i slökokare. Receptet kommer efter otroooligt mycket scroll. Minns inte alls vad jag tyckte om den. Antagligen helt okej god men gjorde inget större intryck.
Morotssoppa med kokosmjölk, lime och ingefära i slökokareVi bjöd Malin på denna rätt, men glömde att ha i linserna. Kompenserade med frön och jordnötter till i stället. Går såklart lika bra att laga slökokar-recepten på en vanlig spis.
 
Recept för januari finns här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0