Händelser vid vatten - en bokrecension

2023-03-03 09:49:24
Böcker

Blackwater - a book review

Kerstin Ekmans Händelser vid vatten har blivit tv-serie på SVT. Blev en spark i baken för mig att läsa denna bok som utgavs på 1990-talet. Har inte börjat se serien än, men är ändå glad över att ha läst boken innan så jag vet på förhand hur jobbiga / hjärtrusande vissa situationer kommer att vara.

Berättelsen utspelar sig i en jämtländsk, påhittad ort. Den är uppdelad i två delar, där första delen sker under 1970-talet och den andra under 1990-talet. Vi får alternerande följa tre olika personer: Annie som ska flytta in i ett kollektiv utanför orten med sin dotter och vara lärare för kollektivets barn, läkaren Birger som bor i byn och vars fru verkar ha någon typ av mental sjukdom, samt Johan Brandberg, den yngsta (halv)brodern i en fruktad (?) familj i byn. Under midsommarafton, samma dag som Annie är på väg upp till kollektivet, sker ett dubbelmord ute i myrmarken. Det ska gå 18 år innan en annan händelse gör mordfallet aktuellt igen. Frågorna vem, hur, och varför söker svar.

Det tog några (korta) kapitel för mig att komma in i språket. Min första tanke var att det här kommer jag inte orka med, men sedan kom jag som sagt in i det och det flöt på. Behövde läsa om de första sidorna när jag hade kommit in på andra delen för att förstå vad som hade syftats på där i början. Blev också rädd för den första jobbiga situationen skulle bli alldeles för otäck när familjen Brandberg ska jävlas med och hota en granne som ska mata sin boskap. Samt efteråt när Johans halvbröder följer efter honom i skogen. Men det höll sig på en, för mig, okej nivå. Så det gick att läsa vidare.

Berättelsen fyller mig med ett norrländskt vemod. Landskapen beskrivs som att jag skulle kunna vara där. Där i lukten av myrmark, av skog, omgiven av höga berg, mygg, och knott. Människornas tankar och handlingar får mig att förstå dem. Det ligger något där under ytan hela tiden, och det klarnar på ett snyggt sätt efterhand. Själva mordgåtan blev något sekundär. Visst, jag ville veta vem, hur, och varför men det var mer intressant att få följa de kvarlevande och deras förehavenden och relationer till varandra. Hur dubbelmordet påverkat dem. Det är en sådan bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig, en dragningskraft som jag har svårt att sätta ord på för just denna bok.

Tycker den är svår att betygsätta. Men har till slut landat i att ge den fyra av fem möjliga.