Pumpabröd med kummin

2014-10-19 21:44:00
Mat och recept
Jag har ju så mycket pumpa att göra av med och börjar bli lite trött på pumpasoppa och pumpapaj (det måste väl finnas något annat att göra med pumpa?), så blev ypperligt glad när jag kom över det här receptet på bröd med pumpa i. Mest eftersom mitt frysta förråd av bröd håller på att ta slut. De blev för övrigt väldigt goda, och är mättande!
Om en råkar ha mycket av någon annan grönsak eller rotfrukt, så som squash, morot eller rödbeta, kan en ju ta det istället. Här kommer i vart fall receptet:
Det här behövs:
1/2 jästpaket (så alltså 25 gram)
ungefär 24 deciliter glutenfritt mjöl
någon matksed fiberhusk
två matskedar rapsolja
en matsked hel kummin + lite mer
en deciliter linfrö
en deciliter pumpafrö
12 deciliter kallt vatten
någon matsked salt
fyra deciliter rivet pumpakött
en tesked svartpeppar
flingsalt
En ugn som är 250 grader varm.
 Rör ut jästen ivattnet och häll i oljan.
 Blanda i linfrö, kumminoch pumpakött.
 Rör i fiberhusk, mjöl och pumpakärnor. Även salt och peppar.
Knåda degen tills den börjar bli vettig och låt den sedan stå och jäsa i två timmar (ypperligt tillfälle att sitta och plugga en stund!).
När degen fått jäsaklart ska den knådas lite till på mjölad yta.
Dela upp degen i delar och rulla den till runda bullar, baguetter eller platta ut den, vad en nu föredrar. Jag testade lite olika, gillar när det är mycket pålägg och lite bröd. Lägg dem på bakplåtspapperinklädd plåt och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
Pensla med lite vatten(en får använda fingrarna om en, som jag, inte har någon pensel att använda i köket), strö på med kummin och flingsalt. Ställ in i ugnen, sänk värmen till 225 grader och vänta i ungefär 20 minuter.
Klart och bara att äta med det pålägg en nu föredrar! Mums.
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

2014-10-22 @ 16:55:18
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0