Kikärtsburgare

2015-01-25 20:30:00
Mat och recept
Gjorde kikärtsburgare till lunch igår, och de blev så himla goda, så här kommer receptet!
Du behöver
Två burkar kokta kikärtor (ungefär 400 gram/burk)
Två gula lökar (jag tog tre pga gillar lök och de ekologiska är oftast lite mindre i storlek)
En deciliter soltorkade tomater i olja (ungefär, jag köpte en liten burk bara)
Persilja (mycket!)
En deciliter ströbröd
Salt och peppar
 Hacka löken. Det behöverinte vara så himla fint/bra eftersom det ändå ska mixas sedan.
Hacka också tomaterna i mindre bitar (snällt mot mixern).
Mixa avrunna kikärtor, lök och tomater.
Tillsätt persilja (typ två deciliter), ströbröd, salt och peppar. Mixa till bra smet. Jag hade i mycket mer ströbröd än en deciliter. Vet inte om det beror på att jag använde glutenfritt eller för att jag inte riktigt följde recepts mängd vad gäller kikärtorna. Men det är ju bara att testa sig fram lite tills en får en vettig konsistens!
Forma smeten till biffar och stek i olja tills de fått fin färg. Jag fick det till minst tio stycken. Ett tips är att använda oljan som tomaterna låg i, för att få extra smak + spara på resurser.
 Servera med hamburgebröd, ketchup, sallad, groddar och/eller annat som är smarrigt till. Nomnomnom.
 
(Ursprungsreceptet kommer från en gammal tidning från coop, om jag inte minns fel, och som jag hittade i min receptpärm. Så jag kan alltså tyvärr inte länka till originalet.)

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0