En julikväll med ett oförklarligt irriterande humör, och en annan när vi såg en thriller och till slut vågade gå hem

2018-07-12 15:55:42
Min Dag
 
A July evening with an inexplicable irritation mood, and another when we watched a thriller and finally dared to walk back home
 
 
 
Cyklade hem efter att ha jobbat i nio timmar och det har varit varmt under dagen men jag har varit noga med att dricka vatten. Lägger mig på altanen för att vila. Har med mig en bok men hinner inte ens öppna den förrän jag somnar. Vaknar till av att pappa startar vinkelsågen och hamrar på balkongen för att byta ut delar av sten till trä. Fräser "låt mig va'" åt min bror när han går förbi. Är irriterad utan att veta varför. Trött? Brist på att få vila upp och bara vara själv en stund kanske. Hursomhelst. Går på toa. En tidigare användare har inte bytt ut den tomma toarullen. Förbannar denna någon. Min syster har lämnat disk framme. Och det finns inte krossade tomater hemma för att göra lasagne till middag. Tappar det. Skäller på mamma fastän det inte är hennes fel. Mamma slänger ihop en linsgryta till middag istället. Jag sitter på verandan och andas och försöker lugna ner mig själv. Har jag värmeslag? Går in och sätter mig i mitt svala rum och slötittar i facebookflödet för att försöka få mig på bättre tankar. Åtminstone andra tankar. Mamma knackar på dörren. Maten är färdig. Jag väntar några minuter. Går upp. Tar mat. Kramar mamma och säger tack för att hon lagade mat och sätter mig i skuggan. Vi pratar med min bror om att blåbären har kommit. Mamma vandrar iväg på grusvägen med katt i släptåget och kommer tillbaka med en hand blåbär. Årets första. De är små men smakar som blåbär ska.
 
---
 
Bicycled home after been working in nine hours and it had been a warm day but I had made sure I drank water enough. Laying on the balcony to rest. Have brought a book but can't even open it before I fall asleep. Woking up by my father using a saw and hammer to change parts of stone to wood. Am hissing "leave me alone" to my brother when he's passing by. Am irritated but don't know why. Tired? Maybe lack of resting and being by myself for a while. However. Going to the bathroom. An earlier user have not replaced the empty toilet roll. Cursing this someone. My sister has left dishes on the table. And there are no tomato pulps at home to make lasagna. I'm losing it. Squabbling my mother even to it's not her fault. My mother cooks a lentil stew for dinner instead. I'm sitting on the veranda and breathing and trying to calm myself. Do I've got a heat stroke? Walking inside to sit in my colder room and mindlessly wathing the Facebook feed trying to get better thoughts. Or at least other thoughts. Mum is knocking on the door. The dinner is served. I'm waiting a few more seconds. Going upstairs. Taking food. I'm hugging my mother and thanking her for cooking the food. Sitting in the shadow and we are talking with my brother about ripen blueberries. Mum is walking away at the dirt road with a cat as her tail and is returning with blueberries in her hand. The first of the year. They are small but taste as blueberries should.
 
 
Känner mig gladare efter middagen. Kanske var en kombination av svalka och middag som behövdes. Vi går omkring i trädgården. Äter svarta vinbär direkt från busken och pratar om stundande bröllop och andra sommarplaner. Jag går in och hämtar en burk att plocka frukost-vinbär i.
 
---
 
Feeling happier after the dinner. Maybe just needed coolness and dinner. We are walking around in the garden. Eating black currants directly from the bushes and are talking about coming weddings and other summer plans. I'm walking indoors to bring a bowl to put currants for breakfast in.
 
 
Tittar till mina auberginer. De börjar få lila blommor. Små och gömda. De tar sin tid.
 
---
 
Checking on my eggplants. They are getting purple flowers now. Small and hidden. They are taking their time.
 
 
Pappa frågar om jag vill ha med mig gurka hem till stan. Jag tycker de ännu är för små. Vet att de kan bli mycket större än såhär. Hittar en gurka som formar ett b.
 
---
 
Dad is asking if I want to bring cucumber to the city. I'm thinking that they are still to small. Knowing that they can grow much bigger than this. Finding a cucmber forming a b.
 
 
Går ner till farmor och farfar och knackar på. Har med mig gamla, tomma äggkartonger som jag frågar om jag kan få byta mot en som är fylld. Följer efter farmor till jordkällaren där det är svalt och finns spindelväv i hörnen. Farmor berättar att en av hönorna värper mycket mindre ägg än de andra, och byter ut de äggen så att jag bara ska få med mig stora. Tar kartongen med äggen i olika former och färger och går ut. Vandrar omkring och pratar om allt gott som går att plocka och skörda nu.
 
---
 
Going over to my grandparent's place and knocking their door. Have brought old, empty egg packets and am asking if I can change those to one that is filled. Following grandmother to the cool root cellar where there are spider webs in the corners. Grandma' is telling me that one of the hens is laying much smaller eggs than the others, so she's changing these eggs so I only will bring big ones. Take the packet with eggs in different sizes and colors and walking out again. Walking around and talking about all the nice things one can pick and harvest now.
 
 
Tittar till pappas dhalior på väg in igen. De har växt till sig och blommat ut. Samsas med de andra blommorna om utrymme och uppmärksamhet.
 
---
 
On my way indoors, I'm checking on my dad's dhalias. They have grown and blossomed.
 
 
Går in. Läser bok. Säger till mamma att vi kanske kan laga lasagne nästa gång jag kommer hem till dem igen. Och hoppas på att jag kommer vara mindre irriterad då.
 
---
 
Going in. Reading book. Telling mum that we might can cook the lasagna next time I'm coming home. And am hoping that I will be less irritated then.
 
 
Igår. Var också trött efter jobbet. Ägnade eftermiddagen i soffan. Framåt kvällen lagade jag risotto. Satte in en rabarberpaj i ugnen. Tog med mig paj och en halv flaska vitt vin och gick över till Bagge och Dash. Katta ringde på efter en stund.
 
---
 
Yesterday. Was also tired after work. Spent the afternoon on my sofa. Towards evening, I made risotto. Put a rhuburb pie in the oven. Brought pie and a half bottle of wine to Bagge and Dash's place. Katta knocked the door after a while.
 
 
Vi tittade på youtube-klipp på danser som Katta vill lära sig. Sedan det svåraste: välja vilken film vi skulle se. Tog minst en timma. Vi hade demokratisk röstning och Prisoners blev vinnare. Jag och Katta skrämde upp varandra genom filmen och jag var glad över att jag inte såg den själv. Fick påminna oss om varför vi valt den (för att Jake Gyllenhaal och Hugh Jackman är med i den) och lekte detektiver. Efteråt vågade jag och Katta till slut gå hem och jag somnade som en stock och sov utan mardrömmar.
 
---
 
We watched youtube vidoes of dances Katta wanted to learn. Then the hardest: chose a film to watch. Took us about one hour. We had a democratic vote and Prisoners won. Me and Katta scared each other throughout the film and I was glad that I didn't watch it by myself. Had to remind ourseves why we had chose this film (to watch Jake Gyllenhaal and Hugh Jackman) and played detectives. Afterwards, me and Katta finally dared going home and I felt asleep immediately and slept without nightmares.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0