Belöna inte språkelever ännu mer

2010-06-16 10:36:37
Tankar Och Funderingar
Vår skolminister Jan Björklund har lagt fram ett förslag (som har gått igenom) om att elever som läser extra språk utöver svenska och engelska (modersmål räknas inte, så länge det inte är spanska, franska eller tyska tror jag) ska belönas med extrapoäng så att de lättare ska komma in på gymnasiet.
Det är ju himla fint för de som har lätt för språk, för de som vill lära sig ett till språk (räknar in mig själv i denna kategorin) och för de som är vädigt ambitiösa och har allmänt lätt för skolan.
De som man glömmer är de som inte har det lika lätt i skolan.

Det är ju fint att de som väljer att läsa ytterligare ett språk ska belönas för det, genom att få extra poäng men jag tycker redan att de gör det! Om man läser moderna språk som det heter så får man välja bort ett ämne som man har det sämsta betyget i när man ska räkna ihop hur många poäng ens betyg motsvarar. Är inte det redan en belöning?

Jag förstår att Björklund vill att fler ungdomar ska läsa ett modernt språk, men han glömmer bort dem som inte har det så lätt i skolan! De elever som har det svårt att hänga med i skolan, och kanske dessutom redan har svårt för svenskan och engelskan, kommer att bli stressade över att de måste lära sig ett nytt språk. Ett språk som de inte känner att de klarar av att lära sig och som de blir tvingade till att läsa och så får de ig i moderna språk. Jag har inte fått fram om betyget i moderna språk skulle spela någon roll för hur mycket extrapoäng man får, men jag antar att det inte blir så himla många, om ens några, när man får ig i ämnet. Så i så fall hjälpte det ju jätte mycket!

Jag tycker alltså att man inte ska införa den här dumma regeln, för den gynnar ju bara de som redan är bra och duktiga i skolan. Björklund har glömt bort dem som inte har det lätt i skolan, men som ändå kämpar på. Jag tycker man borde satsa på att belöna de som ändå verkligen försöker och pluggar men som inte når målet ändå. En belöning i form av stipendium eller att de får poäng för att de ändå har försökt och verkligen vill lära sig, men det inte riktigt går.
För de kämpar verkligen! Och tro mig, jag vet.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Dessutom är det knappt någon nytta att läsa moderna språk om man verkligen inte vill lära sig. För det är inget man kommer att komma ihåg i alla fall. Den lilla franskan jag lärde mig under högstadiet är borta för länge sedan...

2010-06-16 @ 11:10:33
URL: http://maols.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0