Sommarlov, nu

2014-05-29 22:39:00
Kalas och festligheter Min Dag
Igår gjorde jag det här läsårets sista tenta. Jag har nu gått ett helt år på Chalmers och det känns så himla rätt och nästan självklart. Vi firade det hela med att ha fest. Först med en fantastisk utsikt över Göteborg.
Och fortsatte sedan på en gräsplätt tills solen gick ner. Då fortsatte vi inomhus och jag dansade bØfdanser med min kassör och sedan själv tills klockan närmade sig morgontid.

Och idag hängde jag med allra bästa Wille och tog ikapp massor av tid som vi inte hunnits ses. <3 Vi planerade massor av saker att göra i sommar. Kan ha varit bland det bästa på länge (fastän båda var lite, lite "dagen-efter").

Mammas dag

2014-05-28 11:00:00
Kalas och festligheter Tankar Och Funderingar
Efter att ha röstati söndags spenderade jag resten av dagen med att fira mammor i min släkt (och att såklart plugga) hemma hos oss. Korna tittade på oss.
Jag och min fina mamma. <3 Älskar dig. Så himla bra som låter mig bära de kläder jag vill, studera till vad jag vill, äta vad jag vill och helt enkelt få vara den jag är. När en ibland matas med bilder, prat och texter som resulterar i tankar om att en inte duger, då är det fint att veta att mor min ändå tycker att jag är så himla bra. Och det betyder ändå mest. Tack. <3
Vi åt mat och tårta. Och hoppade studsmatta emellanåt.
"Ta kort på den här bilen", sa mitt kusinbarn. Klart jag kan göra det!

Angående EU-valsresultatet

2014-05-27 20:25:00
Tankar Och Funderingar
Vi läser historia i skolan för att vi inte ska upprepa föregående generationers misstag, lära oss av dem och försöka göra världen till en lite bättre plats. Vi läser andra länders historia och världens historia. För att inte själva göra om misstag som skett på en annan plats än där vi bor. Från att vi går i grundskolan tills en går ut gymnasiet får vi diskutera, analysera och lära oss om historian. Det är i ungefär tio år. Tio år av historieinlärning.

Ändå. Ändå verkar det inte vara behjälpligt. Ändå håller vi på att upprepa en första halvan av 1900-talet. Och detta i hela Europa. Ändå väljs personer in som dementerar att Förintelsen ägt rum i parlamentet. Dessa personer ska alltså vara med och bestämma om vår gemensamma framtid. Dessa personer som inte vill låta människor få älska vem de vill, inte vill att folk ser ut och är som en är och vill att personer med en viss hudfärg och viss trosuppfattning ska få leva gemensamt, åtskillda från alla andra. Dessa personer som hyllar fascism, nazism och rasism.

Enda glädjen i det hela är att det även finns starka motståndskrafter. Och att vi även har valt in dessa till parlamentet. Lite medmänsklighet och lite mänskliga rättigheter, ja, tack!

Här är för övrigt en länk till ett bra inlägg skrivit av Kakan Hermansson angående detta.

Val- och mors dag

2014-05-25 12:08:00
Min Dag
Har ungefär precis kommit hem igen efter att ha varit och röstat. Vilket jag hoppas att ni också gör (om ni är berättigade, såklart). För mig är det en skyldighet och självklarhet om en bor i ett demokratiskt land. En blank röst är bättre än att inte rösta alls.

För mig är miljöfrågor och frågor rörande mänskliga rättigheter viktigast. Det jag gillar med EU-valet är att en får möjlighet att påverka fler länders politik än sitt eget, vilket är bra när det gäller större frågor som miljön.

Iväg och rösta med er (om ni inte redan gjort det, såklart)! Nu ska jag krama om min mamma. <3 (Och plugga lite inför tentorna, har ju tentavecka nästa vecka!)

Malta på fem minuter

2014-05-24 18:37:00
Filmer Resor - Malta

Malta 2014 from Elin Haraldsson on Vimeo.

Vår resa till Malta komprimerad till ungefär fem minuter. För övrigt är detta min första ihopklippta och redigerade video någonsin. Och tycker egentligen inte musiken passar jättebra, fast så gör den ändå det.
Ni kan ju ha det i åtanke. En del är filmat från lägenheten och balkongen, en del på platser vi besökta (som Dwejra och Mdina) och en del från staden vi bodde i (Bugibba).

Låtar:
Disclosure ft. London Grammar - Help me loose my mind
Disclosure - Tenderly

Epic mother & son wedding dance

2014-05-24 15:26:45
Filmer

2014, dag åtta

2014-05-20 19:01:00
Resor - Malta
I väntan på att vår transferchaufför skulle anlända gick vi runt i staden, upptäckte att det fanns minigolf, tog hoppbilder (med Emeskamera)
och packade det sista.
 Och det var i stort vår Maltaresa.

Pasta med räkor

2014-05-19 14:17:00
Mat och recept
Åt pasta med räkor idag till lunch och det blev himla gott, så här kommer receptet.
För ungefär två-tre personer (eller en person och två-tre matlådor):
 - Två-tre vitlökar
 - Ungefär 400 gram skalade räkor (lite mindre)
 - Pasta (förslagsvis spaghetti)
 - Torrt, vitt vin
 - Ungefär en deciliter hackad bladpersilja
 - Olivolja med citron (eller olivolja och citronsaft)
 - Salt (förslagsvis flingsalt) och nymald peppar
Hacka vitlökarna fint.
 Koka pastan tills den är precis innan al dente-stadiet (kommer att koka litelite till senare).
Fräs vitlöken i oljan och häll sedan i vinet. Låt koka tills ungefär hälften av vätskan kokat bort.
Ta ungefär en deciliter från pastavattnet och låt koka med vinet + vitlöken tills hälften av vätskan kokats bort.
Rör sedan ihop den avhällda pastan tillsammans med "såsen", räkorna och bladpersilja i kastrullen och ha på väldigt svag värme. Häll i citronsaft om du inte redan har haft i citron.
Smaka av med flingsalt (hade med citron i hemma, nomnom) och peppar.
Servera i djup tallrik tillsammans med bröd och ät upp.

Recept tagit härifrån.

Three random guys sing together

2014-05-19 13:52:09
Filmer
Så fantastiskt.

21 kilometer

2014-05-17 21:14:00
Träningen
Har följt efter den blå linjen för kanske tredje gången (oklart). Spurtade in i mål, som sig bör, trots knä och höft som skrek nej. Fick gå de sista kilometrarna på grund av dem och hade jag inte fått spurtat hade jag blivit så ledsen. Älskar spurtkänslan. Gör hela vägen till mål så himla, himla värd. Och nu, efter att ha ätit och vilat en stund, är jag så taggad inför nästa års varv!

Och otrolig bragd av 18-årige Ghirmay Ghebreslassie som nästan slog banrekord! Åh.

Dubbel Margarita

2014-05-15 08:36:04
Dagens låt
Har en sådan hang-up på den här låten. Ungefär bara den jag lyssnar på för tillfället. Vet inte riktigt vad det är som gör den så beroendeframkallande. Men något är det.
Och så har den kanske världen mest underligaste video.

Far & Son - Dubbel Margarita

2014, dag sju

2014-05-13 18:54:00
Resor - Malta
Annandag påsk och nästsista dagen i Malta gick vi upp när vi vaknade. Vilket ändå var vid klockan sju. Åt det här till frukost.
De andra i familjenhade bestämt att vi skulle vara kvar i Bugibba, eller i vart fall inte åka buss något mer, så vi gick på en shoppingtur efter frukosten.
Sedan gick jag ochEme ner till havet för att bada.
Mot eftermiddagen bestämde vioss för att gå runt planlöst i staden och gå på gator vi inte gått på innan. Hamnade exempelvis vid en stor mataffär som vi tyckte hade varit bra att upptäcka tidigare under vår visit.
På väg hem köptevi italiensk glass<3. Åh. Så god.
Och åt tonfisksallad (och lite rester) som sista middag.

Vad var det som hände?

2014-05-10 22:47:00
Kalas och festligheter
I torsdags hade jagoch mitt finfina bØf ohmsitts för våra finfina pateter. Vi hade temat "vad var det som hände?" och jag målade ananaser i bästa färgerna (grönt och svart) till dekoration.
Och så tejpade vi fast vår nolluppdragschef mot väggen. Vi fick se massor av bØf-danser (så bra!!!), fick stående ovationer för vår gückeldans och hade gästgückel. Och hade hela kvällen verkligen finaste pateterna.<3<3<3
Gick hem till Nalle någon gång vid femtiden morgonen därpå. Lång men så himla bra kväll/natt. Miljarder bØfkramar till alla.

En blir två

2014-05-09 20:49:00
Kärlek
Veckan efter Cortègen.
 Veckan då jag haft fullt upp med bØfrelaterade saker. Eller har gjort mig upptagen.
Veckan då jag fick strunta i ett möte för att kunna äta lunch med någon annan för att orka.
 Veckan då det som varit ett förhållande i fem år tog slut.
 Veckan då vi inte längre är ett vi.
Veckan som känns har tagit en hel himla evighet.
Veckan som är fylld av tyngd.
 Det är den här veckan.

En blir två

2014-05-09 20:47:34
Kärlek
Veckan efter Cortègen.
 Veckan då jag haft fullt upp med bØfrelaterade saker.
 Veckan då det som varit ett förhållande i fem år tog slut.
 Veckan då vi inte längre är ett vi.
Veckan som känns har tagit en hel himla evighet.
Veckan som är fylld av tyngd.
 Det är den här veckan.

2014, dag sex

2014-05-06 18:14:00
Resor - Malta
På påskdagen steg vipå bussen mot Valletta för att där byta buss och destination.
Vi gick av i fiskebyn Marsaxlokk där fiskebåtarna låg och guppade i vattnet.
Vi gick på dennästan oändligt långa marknaden som hålls varje söndag. Vi tittade på fisken och bläckfiskarna som blivit uppfångade på morgonen och låg och väntade på att bli köpta, men köpte inget.
Såg en katt somlåg och vilade på ett båtkapell. Måste vara lite som himmelen på jorden för katterna att känna all doft av fisk.
Eftersom det inte skullegå någon buss förrän en timma, bestämde vi oss för att gå till nästa destination när vi var klara med marknaden.
Kom till slut fram till Birzebugga, staden vi bodde i förra gånden vi var på visit i Malta. Kändes lite märkligt att vara tillbaka men inte bo där.
Gick till stranden. Jag simmade lite medan de andra solade. De brände sig, inte jag. Win.
Eftersom restaurangen vi villeäta på inte skulle öppna förrän senare på kvällen väntade vi på bussen (lite längre än tänkt, pga bussarna går lite som de vill på Malta).
Vi tog en snabbrundtur i Marsaskala, tittade på Maffiahuset igen (som jag och Eme kallar det, har inga bevis alls för att det bor någon maffia där överhuvudtaget) (och som syns lite svagt i vänstra hörnet på bilden) och tog nästa buss tillbaka igen.
Gick och åt påAl Fresco.
Glutenfri och vegetarisk pizza!Så himla bra att de gör glutenfria pizzor <3.
Och medan solen gickner väntade vi på bussen tillbaka till Bigguba på andra sidan ön.

2014, dag fem

2014-05-03 00:18:00
Resor - Malta
När vi vaknade upp på påskdagen märktes det att fanns potential till att detta skulle kunna bli varmaste dagen under vår semester dittills. Här är för övrigt utsikten från vår balkong.
På vägen till busstationen visade vi var jag och Emebadat i Bugibba de senaste dagarna och slängde förpackningar i återvinningscontainarna (älskar att sådana är så lättillgänliga i det här landet <3).
Vi tog oss in till Sliema för att få shoppa lite och se staden.
Jag och mamma. <3
 Såg huvdstaden på andra sidan vattnet.
Efter att ha provat mängder av hattar, köpt en kavaj, sett en dansgrupp med lågstadietjejer dansa utklädda till smurfar (duktiga!) och tackat nej till en hel drös av erbjudanden om att få åka med turistbåtar till Gozo och Comino, tog vi bussen hemåt igen.
Vi gick ner till stranden.
 Badade.
 Köpte äkta italiensk glasspå hemvägen. Blev så himlans glad när jag upptäckte att vi hade en riktig gelateria bara runt hörnet till vår gata. Italiensk glass är så himla god!
Försökte dricka upp min Kinnie. Fick till sist slut på den.
Och eftersom det var påskafton åt vi kanske världen enklaste trerätters med äggmackor till förrätt, någon sallad till huvudrätt (för min del, de andra åt kyckling) och glassen vi köpt till efterrätt. Finfint!