2014, dag fyra

2014-04-30 09:11:50
Resor - Malta
På långfredagen började detregna när vi hade satt oss på bussen. Det fortsatte medan vi stod i en busskur under en lång väntan på en buss som var fullsatt när den till slut kom. Till slut upptäckte vi att vi kunde stigit på nästan vilken som av de bussarna som passerat.
När vi steg av i Mdina hade det passande nog slutat att regna och solen och en blå himmel visade sig.
Vi vandrade längs medmuren, tittade på glaskonst och påskuställningar om Jesu lidande under påsken.
Utsikten från muren var fantastisk.
Vi gick och åt lunch på Fontanella Tea Room. De hade glutenfria baguetter och en fick chips till. Så himla bäst. Sedan köpte jag den speciella Maltadrycken Kinnie bara för att (tycker inte direkt att det är det godaste som finns). Den var lite godare andra gången. Vi hade tänkt att se en påskprocession i Mosta men vi gick på fel buss så missade det.
Försökte istället se om katedralen där vi bodde hade någon påskprocession, men utifrån anslagstavlan där det endast stod på maltesiska förstod vi det som att det inte skulle vara någon sådan tillställning.
Så vi gick hem och åt middag. Och jag och Eme tog ett kvällsdopp. Det var vår långfredag.

2014, dag tre

2014-04-27 12:25:23
Resor - Malta
Den tredje dagen påMalta gick vi ner till busstationen igen för att ta oss längst norrut på ön.
Tog färjan över tillGozo.
Steg av bussen iXewkija för att besöka Gozos största katedral igen. Men vi kom dit försent och de hade stängt för lunch (eller något åt det hållet).
Fina mamma.<3
 Så vi hängde kvar en stund tills det kom en buss som kunde ta oss till öns huvudstad för att kunna åka vidare.
Kom till sist fram till Ramla Bay, stranden med den currygula sanden.
Vattnet var dock liteför kallt för att bada i. Men sanden var varm.
Så blev det dagsatt åka vidare. Såg en av de få vilda djurarter som finns i Malta vid busshållplatsen.
Efter att ha handlat lunch i Rabat åkte vi vidare till Dwejra, såg Azur Window (tredje gången för mig, mamma och Eme), promenerade över bergen vilka kan få en att tro att en befinner sig på månen på grund av deras utseende, badade i en liten vik, köpte vykort och härmade de britternas accent.
Det blev dags att åka tillbaka till Malta.
Så medan solen gick ner tog vi oss över havet med färjan och hem till lägenheten igen.

2014, dag två

2014-04-26 13:12:00
Resor - Malta
Dag två bestämde vi (läs:jag) att det var dags att se andra delar av ön, så vi gick ner till busshållplatsen, betalde €6.50 för att kunna åka buss i sju dagar och steg på en buss.
Bussen tog oss till Valletta, den mysiga lilla huvudstaden.
Kände mig som en del av lokalbefolkningen då jag bar byxor och tröja fastän det var tillräckligt varmt för att kunna ha shorts. Blir alltid så fascinerad över att de har så mycket kläder på sig fastän högre temperaturer (men förstår dem också).
Vandrade längs med deyttre murarna med havet som utsikt.
 Besökte klockan som ärett minne över de som dog under andra världskriget.
Hittade en fantastiskt vackerträdgård på andra sidan vägen vi inte hade sett innan.
Tre av fem.
 Jag bestämde att detvar dags att äta glass. Den var god trots minen.
Vi besökte Sankt Pauls skeppsvrakskyrka (men en fick inte ta några kort därinne). Den var väldigt mycket av allt, speciellt altare, men vacker. I staden och lite överallt hade de pyntat inför den kommande påskhelgen.
Vi shoppade lite och precis innan vi åkte tillbaka till lägenheten besökte vi min favoritaffär i Malta. Blir så glad över att Wembley store har sådant utbud på ekologiska och glutenfria produkter!
Såg murpoesi på vägen tillbaka.
 Jag och Eme gickner och badade andra dagen i rad.
 Vi var bland defå som badade. Det var inte jättevarmt, men okej när en väl vant sig.
Och efter middagen spelade vi kort tills det blev dags att sova.

2014, dag ett

2014-04-24 18:57:16
Resor - Malta
Vi vaknade upp i den maltesiska lägenheten, gick och köpte frukost i den lilla butiken och åt.
Vi bestämde oss för att bara ta oss en titt på staden vi bodde i. Den låg precis vid havet och vi gick längs med vattnet.
Var så glad över att vara tillbaka i Malta! Och att kunna ha shorts utan att behöva frysa.
Vi hittade klart vatten och bara satt vid vattnet en stund. Kan vara det bästa.
 Efter att ha ätit lunch på en restaurang, tackat nej otaliga gånger till olika båtfärdserbjudanden och försöka bli van vid vänstertrafiken gick jag och Emelie och tog oss ett dopp i havet. Emes mål var att bada varje dag.
På tillbakavägen till lägenheten gick vi vilse men hamnade till slut rätt. Och det var i princip första dagen.

A la maison

2014-04-23 13:55:57
Min Dag
Nu har jag landat. I vart fall fysiskt. Hjärnan tror jag är kvar på resa och vill upptäcka nya platser. Jag har haft åtta finfina dagar i Malta med in familj och det tog emot litegrann att lämna medelhavslandet med vetskapen att hemma väntade vardagen, alla måsten och saker att ta itu med.

Dock kommer min vardag att starta på riktigt förrän cortègebyggandet är över på valborg, vilket känns som ett bra sätt att komma tillbaka till "verkligheten" på. Jag ska försöka ta mig tid att åka in till Chalmers och byggtältet, träffa alla och kanske slå i en spik eller få sålt något program.

Hoppas ni har haft en alldeles superb påskhelg!

Glad påsk!

2014-04-19 18:25:16
Min Dag
 Ha en underbart fin påskhelg. Jag hoppas ni får äta god mat och umgås med fina personer och vila upp er litegrann. Jag ska umgås med min familj och ha det
(Och snart, snart, snart är det dags för byggveckans start! Så himla peppad!)

Brobyggande

2014-04-17 19:16:17
Min Dag
I helgen var jag ju på NollKutbildning. Vi byggde till exempel en bro, fick lära oss hur olika människor tänker och resonerar, diskuterade, fikade en hel del, hade en sittning och gücklade. Och så har jag umgåtts med så många bra personer från de andra nollkommittéerna! Bra helg, minst sagt.

Snart cortègebyggardags

2014-04-17 17:55:00
Min Dag
Nu är det bara några få dagar kvar tills byggtältet öppnar! Är så himla peppad på att få hänga på byggplatsen, gå på gasquer och till sist få gå i Cortègen! Glöm inte att köpa ett cortègeprogram (och hjälp en chalmerist att få bygga lite billigare).

Utomlands

2014-04-14 10:41:26
Min Dag Resor
Den gula resväskan är nu färdipackad (på typ rekordtid!) och ska få följa med mig på äventyr. Kommer vara borta några dagar och när jag kommer hem igen blir det dags att börja bygga cortège (och sälja program). Så mycket att se fram emot!
Ha det så fint så länge!

Dear boy

2014-04-11 14:00:38
Dagens låt
Har fått en sådan hang-up på den här remixen just nu. Enda jag vill lyssna på för tillfället.
Bättre än originalet!
 Avicii by Avicii - Dear Boy

NollKutbildning

2014-04-10 21:49:00
Min Dag
Den här helgen far jag och hela mitt bØf (och alla andra nollkommittéer på Chalmers) iväg på NollKutbildning så att vi kan göra den bästa mottagningen någonsin! Vi vet inte vart vi ska eller exakt vad vi kommer att göra, men så länge jag har bØf med mig tänker jag att det inte kan bli särskilt tråkigt.

Och när jag kommer hem igen ska jag packa upp för att sedan packa en ny resväska. Påsklov! <3
Men först ska jag bara ta mig igenom fredagens heldagslaboration.

(Var för övrigt toastmaster för första gången någonsin igår på en sittning vi i bØf för föreningarna på sektionen. Det gick bättre än förväntat, men även lite sämre än förväntat. Men det var kul! Och det blev en bra sittning trots att vi bland annat fick tenkiska problem när vi skulle utföra vårt gückel.)

Frågan vi kommer ställa oss imorgon

2014-04-05 18:53:38
Filmer

Imorgon

2014-04-03 22:42:00
Åh, så underbart!

Onsdagsfint

2014-04-02 21:36:00
Konsumtion Tankar Och Funderingar
Sir Anthony Hopkins komponerade en vals för 50 år sedan men vågade inte höra hur den lät. Nu, 50 år senare, får han höra den live. Och ja, den är otroligt vacker.

Grön ungdom har skapat en sida som heter #Tackpatriarkatet där det finns så många anledningar till att det fortfarande inte är jämställt i det här samhället och att det finns så många saker kvar att ändra på till det bättre.
"According to Icelandic folklore, if you don’t get new clothes to wear for Christmas, there is a giant Yule Cat that will eat you."

Brukar inte vilja göra reklam för företag (och uppmana till konsumtionshets osv) men här kommer ett undantag eftersom det är ett företag som försöker motverka vår nuvarande slit-och-släng-kultur.
Om dina jeans från detta företag skulle gå söner lagar de dem åt dig gratis (eller skickar ett repair-kit till dig, även det gratis). Jag var och lämnade mina byxor där idag och fick en del tips i om hur jag skulle få mina byxor att hålla längre (som att inte dra upp byxorna i hällorna eftersom de inte kommer att hålla för det i längden). (Och jeansen är gjorda av ekologisk bomull!) Hade blivit så glad om fler företag började tänka såhär!

Valborg

2014-04-01 21:51:00
Dagens låt
Jag har fått en sådan längtan att få stå där i publikhavet. Att tillsammans med människor omkring mig få försvinna in i en annan värld för några timmar. Få glömma de egna bekymren. Inte ha en tanke på att det ibland är svårt att orka. Men ändå bli påmind om att livet kan vara svårt. Bara inte just nu.
"Jag är din om du vill ha en idiot, lägg din hand i min."
"Du kanske inte får den du vill ha, men du får mig."
Den sjunde juni. Åh. <3
(Valborg kommer också att bli magiskt med Cortège och en stor fest som avslutning på det hela.)